Perehdytyksen sähköinen oppimisympäristö : varhaisen tuen kurssin kehittäminen sähköiseen oppimisympäristöön Lahden kaupungin esimiesten perehdyttämisen tueksi
Helviö-Salovaara, Marjo; Vainio, Tanja (2017)
Helviö-Salovaara, Marjo
Vainio, Tanja
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610427
Tiivistelmä
Tämä kehittämishanke tehtiin yhteistyössä Lahden kaupungin henkilöstöpalveluiden kanssa. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli yhdenmukaistaa varhaisen tuen perehdytystä esimiehille ja helpottaa heidän ajankäyttöään. Tavoitteena oli luoda sähköiseen oppimisympäristöön perehdytyksen kurssi, joka antaa esimiehille tietoa varhaisen tuen malleista Lahden kaupungissa. Perehtyminen varhaisen tuen malliin tekee yhteiset käytännöt, tavoitteet ja ohjeet kaikille tutuiksi. Lisäksi tavoitteena oli kerätä käyttäjäkokemuksia Varhaisen tuen kurssin toimivuudesta, jotta sähköisen oppimisympäristön kehittämistyö voi jatkua Lahden kaupungin henkilöstöpalveluissa.
Tämä kehittämishanke oli toimintatutkimus, jonka menetelminä käytettiin toimijoiden välisiä keskusteluja, jotka kirjattiin muistioihin ja tutkimuspäiväkirjaan. Keskustelujen ohella haastateltiin Lahden kaupungin työsuojeluvaltuutettuja. Lisäksi Lahden kaupungin työntekijöitä ja esimiehiä osallistettiin testiryhmään ja pilottikokeiluun. Pilottikokeilun palautekyselyn avulla saatiin esimiehiltä tietoa sähköisen oppimisympäristön Varhaisen tuen kurssin toimivuudesta ja käytettävyydestä.
Kehittämishankkeen tulosten mukaan sähköistä oppimisympäristöä voidaan hyvin käyttää perehdytyksen välineenä. Esimiesten mukaan he pystyvät hallitsemaan sähköisessä oppimisympäristössä perehdytykseen kuluvaa aikaa paremmin kuin esimerkiksi perehdytyspäivissä. Sähköisen oppimisympäristön luomisessa tietotekniikan ohjelmistojen valinnalla on keskeinen merkitys oppimisympäristön käytettävyyteen ja toimivuuteen.
Tämä kehittämishanke oli toimintatutkimus, jonka menetelminä käytettiin toimijoiden välisiä keskusteluja, jotka kirjattiin muistioihin ja tutkimuspäiväkirjaan. Keskustelujen ohella haastateltiin Lahden kaupungin työsuojeluvaltuutettuja. Lisäksi Lahden kaupungin työntekijöitä ja esimiehiä osallistettiin testiryhmään ja pilottikokeiluun. Pilottikokeilun palautekyselyn avulla saatiin esimiehiltä tietoa sähköisen oppimisympäristön Varhaisen tuen kurssin toimivuudesta ja käytettävyydestä.
Kehittämishankkeen tulosten mukaan sähköistä oppimisympäristöä voidaan hyvin käyttää perehdytyksen välineenä. Esimiesten mukaan he pystyvät hallitsemaan sähköisessä oppimisympäristössä perehdytykseen kuluvaa aikaa paremmin kuin esimerkiksi perehdytyspäivissä. Sähköisen oppimisympäristön luomisessa tietotekniikan ohjelmistojen valinnalla on keskeinen merkitys oppimisympäristön käytettävyyteen ja toimivuuteen.