Ammatillisuuden perustana : Arvot ja työn tutkimus
Nieminen, Tea (2017)
Nieminen, Tea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510298
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli tutkia arvojen merkitystä työssä ja työyhteisössä. Miten niihin suhtaudutaan ja kuinka ne ymmärretään tässä hetkessä? Samoin halusin löytää välineen ammatilliseen työhön, millä arjen työssä esiin nouseviin haasteisiin voi tarttua ja tutkia niitä.
Tarkastalen työssäni arvojen olemusta ja merkitystä hyvinvointietiikan ammatillisena osana. Sosiaalisesti ja yhteisöllisesti arvot ovat välttämättömiä, sillä ne määrittävät toiminnallista ja ammatillista käytäntöä. Arvo-osaaminen edellyttää taas tiedostettua arvojen lukutaitoa, osaamista, jolla tunnistamme valintojemme taustalla vaikuttavat tekijät.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen kehittävää työntutkimusta ja tuon esille toimintatutkimuksen erityisyyden työtä tutkivana kehittämisen välineenä ja ammatillisen toiminnan perustana. Toimintatutkimuksen osallistavalla tutkimusotteella pyritään muutokseen, jossa on tarkoitus kehittää kohteena olevaa ryhmää ja sen toimintaa.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden arvojen merkityksestä toteutin kehittämispäivän nimikkeellä. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden toteuttamisen välineenä käytin arvopeliä, sovellettua menetelmää, joka toteutettiin kehittämispäivässä yhdessä koko työyhteisön kanssa. Arvopeli antoi työntekijöille mahdollisuuden keskinäiseen vuorovaikutukseen ja osallisuuden yhteistoiminnalliseen kehittämisprosessiin.
Tutkimukseni toi esille, kuinka arvot eivät ole yhdentekevää sanahelinää, vaan ovat vahvasti työskentelyssä esille nousevia. Jos arvojen sisältöä ei ole yhdessä pohdittu toimintaa tukeviksi, tuo se työskentelyyn ja työyhteisön sisälle ristiriitoja ja kuluttaa työntekijöitä, jotka kamppailevat arvoristiriidan kanssa. Asettamani tavoite löytää väline tutkia käytännön työssä esiin nousevia haasteita löytyi. Toimintatutkimus tunnustaa toimijoiden asiantuntijuuden sekä se on käytännön läheinen ja muokattavasti erilaisiin tilanteisiin sekä käyttötarpeisiin. Lähestymistapa pitää sisällään tutkimuksellisen otteen, joka tukee professionaalista ammatillisuutta.
Kehittämispäivänä käyttämäni menetelmä avasi uusia näkökulmia ja mahdollisti arvovapaan tilan käsitellä olemassa olevia työyhteisön arvoja. Samalla se havahdutti työyhteisön ymmärtämään omien arvojen ristiriitaisuuksia ja mahdollisia muutoksen tarpeita.
Tarkastalen työssäni arvojen olemusta ja merkitystä hyvinvointietiikan ammatillisena osana. Sosiaalisesti ja yhteisöllisesti arvot ovat välttämättömiä, sillä ne määrittävät toiminnallista ja ammatillista käytäntöä. Arvo-osaaminen edellyttää taas tiedostettua arvojen lukutaitoa, osaamista, jolla tunnistamme valintojemme taustalla vaikuttavat tekijät.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen kehittävää työntutkimusta ja tuon esille toimintatutkimuksen erityisyyden työtä tutkivana kehittämisen välineenä ja ammatillisen toiminnan perustana. Toimintatutkimuksen osallistavalla tutkimusotteella pyritään muutokseen, jossa on tarkoitus kehittää kohteena olevaa ryhmää ja sen toimintaa.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden arvojen merkityksestä toteutin kehittämispäivän nimikkeellä. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden toteuttamisen välineenä käytin arvopeliä, sovellettua menetelmää, joka toteutettiin kehittämispäivässä yhdessä koko työyhteisön kanssa. Arvopeli antoi työntekijöille mahdollisuuden keskinäiseen vuorovaikutukseen ja osallisuuden yhteistoiminnalliseen kehittämisprosessiin.
Tutkimukseni toi esille, kuinka arvot eivät ole yhdentekevää sanahelinää, vaan ovat vahvasti työskentelyssä esille nousevia. Jos arvojen sisältöä ei ole yhdessä pohdittu toimintaa tukeviksi, tuo se työskentelyyn ja työyhteisön sisälle ristiriitoja ja kuluttaa työntekijöitä, jotka kamppailevat arvoristiriidan kanssa. Asettamani tavoite löytää väline tutkia käytännön työssä esiin nousevia haasteita löytyi. Toimintatutkimus tunnustaa toimijoiden asiantuntijuuden sekä se on käytännön läheinen ja muokattavasti erilaisiin tilanteisiin sekä käyttötarpeisiin. Lähestymistapa pitää sisällään tutkimuksellisen otteen, joka tukee professionaalista ammatillisuutta.
Kehittämispäivänä käyttämäni menetelmä avasi uusia näkökulmia ja mahdollisti arvovapaan tilan käsitellä olemassa olevia työyhteisön arvoja. Samalla se havahdutti työyhteisön ymmärtämään omien arvojen ristiriitaisuuksia ja mahdollisia muutoksen tarpeita.