Työterveyshuollon toteutuminen ja kehittämistarpeet yritysasiakkaan näkökulmasta
Lipasti, Virpi (2017)
Lipasti, Virpi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610455
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on tehty yksityisen työterveyshuollon toimeksiannosta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työterveyshuollon toteutumista ja kehittämistarpeita työterveyshuollon yritysasiakkaan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on olla tukena työterveysyhteistyön ja –toiminnan kehittämisessä vaikuttavampaan suuntaan. Yritysasiakkaan näkökulmaa tutkimalla saatiin esille kehittämistarpeita yhteistyön sujumiseksi aikaisempaa paremmin ja tehokkaammin. Tutkimuksen kautta saatiin yksityiskohtaista tietoa ja yhteistyökäytäntöihin uusia näkökulmia ja ideoita. Tavoitteena oli tuottaa tietoa selkeästi ja ymmärrettävästi sekä yritysasiakkaan että työterveyshuollon käyttöön.
Tietoperusta koostuu mahdollisimman ajantasaisesta tiedosta. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Kohderyhmä koostui työterveysyritysten yhdyshenkilöistä, joilla oli runsaasti kokemusta työterveysyhteistyöstä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, koska haastateltavien kokemukset olivat merkityksellisiä. Haastattelun etuna oli erityisesti joustavuus. Haastateltavia henkilöitä oli viidestä eri yrityksestä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, sisällön erittely oli deduktiivista.
Tuloksissa keskeisenä nousi esiin tarpeenmukainen ja tiiviimpi yhteistyö toimivan ja vaikuttavan työterveysyhteistyön mahdollistumiseksi. Toiminnan suunnittelussa ja yhteistyössä tulee huomioida aikaisempaa paremmin työnantajan edustajat sekä työntekijät. Työterveyshuolto tarvitsee enemmän asiakasymmärrystä ja puolestaan yritysasiakas lisätietoa työterveyshuollon toiminnasta ja sisällöstä. Yhteistyökuvioiden ja vastuiden selkeyttäminen sekä yksilöllisyyden huomioiminen on tarpeen sekä työterveyshuollon kesken että oman organisaation sisällä. Yhteistyön kehittämistä ja tiimityön tehostamista tarvitaan myös työterveyshuollon henkilökunnan välillä. Työterveyshuollon sairaanhoidon on tärkeää kohdistua enemmän työkyvyn tukemiseen. Ennaltaehkäisevä ote nousee ensiarvoisen tärkeäksi työterveysyhteistyössä. Toimintatapoja tulee uudistaa tavoitteellisempaan suuntaan. Säännöllisempää tapaamista ja yhteydenpitoa pidetään ratkaisuna moneen epäkohtaan.
Tietoperusta koostuu mahdollisimman ajantasaisesta tiedosta. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Kohderyhmä koostui työterveysyritysten yhdyshenkilöistä, joilla oli runsaasti kokemusta työterveysyhteistyöstä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, koska haastateltavien kokemukset olivat merkityksellisiä. Haastattelun etuna oli erityisesti joustavuus. Haastateltavia henkilöitä oli viidestä eri yrityksestä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, sisällön erittely oli deduktiivista.
Tuloksissa keskeisenä nousi esiin tarpeenmukainen ja tiiviimpi yhteistyö toimivan ja vaikuttavan työterveysyhteistyön mahdollistumiseksi. Toiminnan suunnittelussa ja yhteistyössä tulee huomioida aikaisempaa paremmin työnantajan edustajat sekä työntekijät. Työterveyshuolto tarvitsee enemmän asiakasymmärrystä ja puolestaan yritysasiakas lisätietoa työterveyshuollon toiminnasta ja sisällöstä. Yhteistyökuvioiden ja vastuiden selkeyttäminen sekä yksilöllisyyden huomioiminen on tarpeen sekä työterveyshuollon kesken että oman organisaation sisällä. Yhteistyön kehittämistä ja tiimityön tehostamista tarvitaan myös työterveyshuollon henkilökunnan välillä. Työterveyshuollon sairaanhoidon on tärkeää kohdistua enemmän työkyvyn tukemiseen. Ennaltaehkäisevä ote nousee ensiarvoisen tärkeäksi työterveysyhteistyössä. Toimintatapoja tulee uudistaa tavoitteellisempaan suuntaan. Säännöllisempää tapaamista ja yhteydenpitoa pidetään ratkaisuna moneen epäkohtaan.