HCT-ajoneuvoyhdistelmän polttoaineen kulutusvertailu runkoreiteillä
Vähäkangas, Ville (2017)
Vähäkangas, Ville
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710549
Tiivistelmä
Suomen valtionneuvosto muutti vuonna 2013 ajoneuvojen käytöstä tiellä annettua asetusta parantaakseen Suomen kilpailukykyä ja vähentääkseen liikenteestä aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä. Uusi asetus mahdollisti aiempaa suuremmat massat ja mitat kuljetusliikenteessä, sekä High Capacity Transport -ajoneuvoyhdistelmillä (HCT) liikennöinnin poikkeusluvalla. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Oulun Autokuljetukselle tutkimustulosta yrityksen HCT-ajoneuvoyhdistelmän kannattavuudesta ja ympäristöystävällisyydestä. Opinnäytetyön tavoitteena oli vertailla HCT-ajoneuvoyhdistelmän polttoaineenkulutusta ja kuormaan suhteutettua polttoaineenkulutusta suurimman sallitun täysperävaunuyhdistelmän kulutukseen. Vertailuajanjaksoksi valittiin koko vuosi 2016.
Vertailun tuloksiin vaikuttavat ajoneuvoyhdistelmien kuljettamat hyötykuormat ja ajoneuvoyhdistelmien kulkemat reitit. Työhön valittiin ajoneuvoyhdistelmät, jotka ovat kuljettaneet samanlaisia kuormia samoilla reiteillä. Työssä laskettiin molempien ajoneuvoyhdistelmien reittikohtaiset, koko runkolinjan käsittävät ja ajoneuvoyhdistelmien kuormaan suhteutetut polttoaineenkulutukset, jotka esitettiin graafisesti koko vuoden ajalta.
Työn tuloksista nähdään molempien ajoneuvoyhdistelmien polttoaineenkulutus vuonna 2016. HCT-ajoneuvoyhdistelmä kuluttaa koko runkolinjalla keskimäärin enemmän polttoainetta kuin vertailuyhdistelmä. HCT-ajoneuvoyhdistelmä todetaan polttoainetehokkaammaksi elintarvike- ja päivittäistavarakuormilla, kun polttoaineenkulutus suhteutetaan ajoneuvoyhdistelmän eurolavapaikkojen määrään. Oulusta Etelä-Suomeen suuntautuvilla massakuormilla HCT-ajoneuvoyhdistelmän hyötykuorman massaan suhteutettu kulutus on keskimäärin vuonna 2016 hieman korkeampi kuin vertailuyhdistelmällä, mutta loppuvuodesta tämäkin laskee jo pienemmäksi kuin vertailuyhdistelmällä. Vertailusta huomataan, että HCT-ajoneuvoyhdistelmän polttoaineenkulutus laskee vuoden 2016 aikana suhteessa vertailuyhdistelmään ja kuljetukset muuttuvat polttoainetaloudellisemmiksi. Tarkat polttoaineenkulutukset ja niiden käsittelyt on jätetty pois yrityksen pyynnöstä. Täydellinen raportti säilytetään yrityksessä.
Vertailun tuloksiin vaikuttavat ajoneuvoyhdistelmien kuljettamat hyötykuormat ja ajoneuvoyhdistelmien kulkemat reitit. Työhön valittiin ajoneuvoyhdistelmät, jotka ovat kuljettaneet samanlaisia kuormia samoilla reiteillä. Työssä laskettiin molempien ajoneuvoyhdistelmien reittikohtaiset, koko runkolinjan käsittävät ja ajoneuvoyhdistelmien kuormaan suhteutetut polttoaineenkulutukset, jotka esitettiin graafisesti koko vuoden ajalta.
Työn tuloksista nähdään molempien ajoneuvoyhdistelmien polttoaineenkulutus vuonna 2016. HCT-ajoneuvoyhdistelmä kuluttaa koko runkolinjalla keskimäärin enemmän polttoainetta kuin vertailuyhdistelmä. HCT-ajoneuvoyhdistelmä todetaan polttoainetehokkaammaksi elintarvike- ja päivittäistavarakuormilla, kun polttoaineenkulutus suhteutetaan ajoneuvoyhdistelmän eurolavapaikkojen määrään. Oulusta Etelä-Suomeen suuntautuvilla massakuormilla HCT-ajoneuvoyhdistelmän hyötykuorman massaan suhteutettu kulutus on keskimäärin vuonna 2016 hieman korkeampi kuin vertailuyhdistelmällä, mutta loppuvuodesta tämäkin laskee jo pienemmäksi kuin vertailuyhdistelmällä. Vertailusta huomataan, että HCT-ajoneuvoyhdistelmän polttoaineenkulutus laskee vuoden 2016 aikana suhteessa vertailuyhdistelmään ja kuljetukset muuttuvat polttoainetaloudellisemmiksi. Tarkat polttoaineenkulutukset ja niiden käsittelyt on jätetty pois yrityksen pyynnöstä. Täydellinen raportti säilytetään yrityksessä.