Lähiruokamajatalo -bisnesideasta liikeideaksi
Laukkanen, Petra; Kärkäs, Suvi (2017)
Laukkanen, Petra
Kärkäs, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610498
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Lähiruokamajatalon liikeidea. Aihe sai alkunsa opinnäytetyöntekijöiden kiinnostuksesta lähiruokaan, majoitustoimintaan ja oman yrityksen perustamiseen. Molemmilla
opinnäytetyöntekijöillä oli ammatillista osaamista alalta tulevaa liikeideaa ajatellen.
Liikeideaa suunniteltaessa perehdyttiin aihetta käsittelevään kirjallisuuteen. Pääkäsitteinä olivat maatilamatkailu, liikeidea ja kestävä kehitys. Maatilamatkailussa keskityttiin aamiaismajoitukseen, maaseutuun ja ruokamatkailuun. Liikeidea käsitteeseen liittyi liiketoimintasuunnitelma, strategia ja yritysmuoto. Kestävään kehitykseen liittyi lähiruoka ja kierrättäminen.
Menetelminä käytettiin benchmarkingia, havainnointia ja haastattelua. Menetelmien avulla tehtiin liikeideasta ensimmäinen versio, jota testattiin Helsingin messukeskuksessa huhtikuussa 2017 Kevätmessujen luomu- ja lähiruokaosastolla. Kyselyyn saatiin 47 vastausta, joiden perusteella tehtiin
valmis versio liikeideasta.
Kyselyn tuloksien perusteella liikeidean ensimmäinen versio pysyi pääosin muuttumattomana. Todennäköisin asiakasryhmä Lähiruokamajatalolle voisivat olla kotiseutumatkailua harjoittavat lapsiperheet. Tuloksista voitiin havaita, että liikeideassa lähiruoalla ja kestävällä kehityksellä olisi tärkeä rooli.
Tuotoksena syntyi Lähiruokamajatalo-liikeidea, mikä tarjoaisi majoitusta, ruokapalveluja ja kursseja kestävän kehityksen periaatteella Uudellamaalla noin tunnin ajomatkan päässä Helsingistä. Se tarjoaisi aamiaisen, lounaan ja kahvilapalvelut, mutta tilauksesta olisi mahdollista saada myös päivällistä ja illallista. Myös luonnonantimien keräämistä, ruoanlaittoa ja ulkoilua tarjoavia kursseja sisältyisi palveluihin. Palvelut olisivat maaseutumatkailijoille, lapsiperheille ja kurssilaisille.
opinnäytetyöntekijöillä oli ammatillista osaamista alalta tulevaa liikeideaa ajatellen.
Liikeideaa suunniteltaessa perehdyttiin aihetta käsittelevään kirjallisuuteen. Pääkäsitteinä olivat maatilamatkailu, liikeidea ja kestävä kehitys. Maatilamatkailussa keskityttiin aamiaismajoitukseen, maaseutuun ja ruokamatkailuun. Liikeidea käsitteeseen liittyi liiketoimintasuunnitelma, strategia ja yritysmuoto. Kestävään kehitykseen liittyi lähiruoka ja kierrättäminen.
Menetelminä käytettiin benchmarkingia, havainnointia ja haastattelua. Menetelmien avulla tehtiin liikeideasta ensimmäinen versio, jota testattiin Helsingin messukeskuksessa huhtikuussa 2017 Kevätmessujen luomu- ja lähiruokaosastolla. Kyselyyn saatiin 47 vastausta, joiden perusteella tehtiin
valmis versio liikeideasta.
Kyselyn tuloksien perusteella liikeidean ensimmäinen versio pysyi pääosin muuttumattomana. Todennäköisin asiakasryhmä Lähiruokamajatalolle voisivat olla kotiseutumatkailua harjoittavat lapsiperheet. Tuloksista voitiin havaita, että liikeideassa lähiruoalla ja kestävällä kehityksellä olisi tärkeä rooli.
Tuotoksena syntyi Lähiruokamajatalo-liikeidea, mikä tarjoaisi majoitusta, ruokapalveluja ja kursseja kestävän kehityksen periaatteella Uudellamaalla noin tunnin ajomatkan päässä Helsingistä. Se tarjoaisi aamiaisen, lounaan ja kahvilapalvelut, mutta tilauksesta olisi mahdollista saada myös päivällistä ja illallista. Myös luonnonantimien keräämistä, ruoanlaittoa ja ulkoilua tarjoavia kursseja sisältyisi palveluihin. Palvelut olisivat maaseutumatkailijoille, lapsiperheille ja kurssilaisille.