Sosiaalisen median kalenteri International Coach Federation Finlandille
Lehtinen, Erika (2017)
Lehtinen, Erika
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810676
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimiva sosiaalisen median kalenteri International Coach Federation Finlandin käyttöön heidän 10-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Opinnäytetyön toimeksiantajan esittelyssä avataan hieman termiä ”coaching”, joka tarkoittaa luottamuksellista vuorovaikutustilannetta. Coach, eli valmentaja, auttaa asiakasta tiedostamaan omat vahvuudet sekä heikkoudet.
Tämän jälkeen opinnäytetyön teoriaosassa perehdytään sosiaalisen median kehitykseen. Sosiaalinen media sai alkunsa vuosien 2004-2009 aikana, jolloin käsitettä ei vielä käytetty laajasti. Kehitys tapahtui Myspacen ja Facebookin syntymisen myötä ja lopulta laajeni kattamaan niin nettilehtien kommenttikentät kuin myös blogitkin. Teoriakappaleessa luodaan katsaus myös sosiaaliseen mediaan yritysviestinnässä, työmarkkinoilla sekä lakiasioissa. Työssä on käytetty lähteinä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, jonka pohjalta teoriaosuus koostuu.
Tämän jälkeen avataan termiä sosiaalisen median kalenteri. Somekalenteri sisältää kuukausittain erilaisia tunnettuja ja ei niin tunnettuja merkkipäiviä, joiden pohjalta sosiaaliseen mediaan voidaan luoda kyseisenä päivänä relevantteja ja ajankohtaisia päivityksiä liittyen teemaan. Kalenterin tarkoituksena on saavuttaa interaktiivinen yleisö ja aiheuttaa keskustelua, luoden samalla oivallisen ympäristön coachingin markkinointiin ja asiantuntijalähettiläisyydestä kertomiseen. Työn tavoitteena on luoda selkeä kalenteri ICF Finlandin käyttöön, kuitenkin keksimättä valmiiksi postauksia merkkipäiville, jotka ovat kalenterissa.
Työ toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa jäsenkyselyn, taustatutkimuksen sekä workshop-tilaisuuden avulla. Näiden kautta saadut tiedot päätyivät valmiiseen kalenteriin, joka julkistettiin ICF Finlandin coacheille 8.2.2017. Tuloksena oli helppokäyttöinen kalenteri, joka sai paljon positiivista palautetta sen käytännöllisyydestä. Kalenteri auttaa coacheja julkaisemaan päivityksiä yhdessä samasta aiheesta, jolloin yhdistys tavoittaa suuremman yleisön ja täten mahdollistaa markkinoinnin laajemmin.
Tämän jälkeen opinnäytetyön teoriaosassa perehdytään sosiaalisen median kehitykseen. Sosiaalinen media sai alkunsa vuosien 2004-2009 aikana, jolloin käsitettä ei vielä käytetty laajasti. Kehitys tapahtui Myspacen ja Facebookin syntymisen myötä ja lopulta laajeni kattamaan niin nettilehtien kommenttikentät kuin myös blogitkin. Teoriakappaleessa luodaan katsaus myös sosiaaliseen mediaan yritysviestinnässä, työmarkkinoilla sekä lakiasioissa. Työssä on käytetty lähteinä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, jonka pohjalta teoriaosuus koostuu.
Tämän jälkeen avataan termiä sosiaalisen median kalenteri. Somekalenteri sisältää kuukausittain erilaisia tunnettuja ja ei niin tunnettuja merkkipäiviä, joiden pohjalta sosiaaliseen mediaan voidaan luoda kyseisenä päivänä relevantteja ja ajankohtaisia päivityksiä liittyen teemaan. Kalenterin tarkoituksena on saavuttaa interaktiivinen yleisö ja aiheuttaa keskustelua, luoden samalla oivallisen ympäristön coachingin markkinointiin ja asiantuntijalähettiläisyydestä kertomiseen. Työn tavoitteena on luoda selkeä kalenteri ICF Finlandin käyttöön, kuitenkin keksimättä valmiiksi postauksia merkkipäiville, jotka ovat kalenterissa.
Työ toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa jäsenkyselyn, taustatutkimuksen sekä workshop-tilaisuuden avulla. Näiden kautta saadut tiedot päätyivät valmiiseen kalenteriin, joka julkistettiin ICF Finlandin coacheille 8.2.2017. Tuloksena oli helppokäyttöinen kalenteri, joka sai paljon positiivista palautetta sen käytännöllisyydestä. Kalenteri auttaa coacheja julkaisemaan päivityksiä yhdessä samasta aiheesta, jolloin yhdistys tavoittaa suuremman yleisön ja täten mahdollistaa markkinoinnin laajemmin.