Yritys X:n henkilökunnan oman pankin asiakkuuden tutkiminen
Kairas, Olli (2017)
Kairas, Olli
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249917
Tiivistelmä
Yritykset pyrkivät saamaan itsellensä mahdollisimman paljon kannattavia asiakkaita. Oikeanlaisella markkinoinnilla ja oikein kohdistetuilla kampanjoilla on helppo lisätä asiakkaiden määrää ja näin myös parantaa myyntiä. Usein yrityksissä työskentelevät käyttävät oman yrityksensä palveluita, mikäli ne ovat omaan tarpeeseen sopivia ja taloudellisesti kannattavia. Myös yrityksen kannalta tämä on kannattavaa, sillä asioimalla omassa työpaikassaan viestivät työntekijät ulkopuolisille siitä, että he itse luottavat ja ovat tyytyväisiä tuotteisiin tai palveluihin. Aina oma henkilökunta ei kuitenkaan ole asiakkaana omassa työpaikassa ja tämä taas on yrityksen kannalta harmillista.
Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli selvittää syitä ja perusteluja sille, miksi Yritys X:n henkilökunta ei käytä mahdollisimman monipuolisesti oman pankin palveluita. Henkilökunta saa palveluista erilaisia alennuksia sekä etuja, joten heille olisi kannattavaa käyttää omaa pankkia. Vastauksia oman pankin vähäiselle käytölle hankittiin tekemällä henkilökunnalle digitaalinen kysely sekä haastatteluja. Näillä menetelmillä saatiin luontevia ja laadukkaita vastauksia, jotka kerättiin täysin anonyymisti.
Teoriaosuus käsittelee pääasiassa asiakkuutta, sen syntyä ja ylläpitoa sekä ihmisen päätöksentekoa ja valintoihin vaikuttavia seikkoja. Näiden lisäksi käydään myös läpi pankkiasiakkuutta sekä pankin asiakasuskollisuutta ja erilaisia yksityisasiakkaiden pankkipalveluita.
Tutkimuksen tuloksista oli havaittavissa, että monelle pankin valikoituminen on niin sanotusti periytyvää ja että laiskuus sekä motivaation puute ovat isoja tekijöitä pankin valinnassa ja vaihtamisessa. Mikäli Yritys X:n oma pankki ei ole pääasiallinen pankki, ei siitä ja sen tarjoamista palveluista olla kiinnostuneita henkilökunnan keskuudessa, vaikka asiakkuus voisikin olla kannattavaa. Vähäinen tietämys pankkiasioista ja omasta pankista vaikuttivat myös palveluiden käyttöön.
Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli selvittää syitä ja perusteluja sille, miksi Yritys X:n henkilökunta ei käytä mahdollisimman monipuolisesti oman pankin palveluita. Henkilökunta saa palveluista erilaisia alennuksia sekä etuja, joten heille olisi kannattavaa käyttää omaa pankkia. Vastauksia oman pankin vähäiselle käytölle hankittiin tekemällä henkilökunnalle digitaalinen kysely sekä haastatteluja. Näillä menetelmillä saatiin luontevia ja laadukkaita vastauksia, jotka kerättiin täysin anonyymisti.
Teoriaosuus käsittelee pääasiassa asiakkuutta, sen syntyä ja ylläpitoa sekä ihmisen päätöksentekoa ja valintoihin vaikuttavia seikkoja. Näiden lisäksi käydään myös läpi pankkiasiakkuutta sekä pankin asiakasuskollisuutta ja erilaisia yksityisasiakkaiden pankkipalveluita.
Tutkimuksen tuloksista oli havaittavissa, että monelle pankin valikoituminen on niin sanotusti periytyvää ja että laiskuus sekä motivaation puute ovat isoja tekijöitä pankin valinnassa ja vaihtamisessa. Mikäli Yritys X:n oma pankki ei ole pääasiallinen pankki, ei siitä ja sen tarjoamista palveluista olla kiinnostuneita henkilökunnan keskuudessa, vaikka asiakkuus voisikin olla kannattavaa. Vähäinen tietämys pankkiasioista ja omasta pankista vaikuttivat myös palveluiden käyttöön.