Sponsorointi ja markkinointiyhteistyö : case: Osuuskauppa Hämeenmaa
Marttinen, Tanja (2010)
Marttinen, Tanja
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004276996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004276996
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sponsorointia markkinointiviestinnän keinona sekä Osuuskauppa Hämeenmaan sponsoritoimintaa. OK Hämeenmaan sponsoritoiminnasta puhuttaessa on käytetty termin sponsorointi lisäksi termiä markkinointiyhteistyö, jonka on katsottu kuvaavan toiminnan luonnetta paremmin. Tarkoituksena on selvittää, kuinka Hämeenmaan sponsoritoiminta koetaan työntekijätasolla. Tutkimusongelmana on, kuinka asiakasrajapinnassa olevat työntekijät kokevat yhteistyökumppaneiden ja Hämeenmaan arvojen ja periaatteiden tukevan toisiaan ja koetaanko toiminta tarpeeksi näkyväksi. Jotta tutkimus pysyisi mahdollisimman luotettavana, se on pyritty suorittamaan laajasti ympäri Hämeenmaan toimialuetta valitsemalla otos useista eri toimipaikoista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi sponsoritoimintaan liittyvää teoriaa hyödyntäen erilaisia markkinointiviestinnän kanavia, sponsorointiin liittyvää lainsäädäntöä ja yritysten tämän hetkisiä resursseja. Teoriaosuus pyrkii tuomaan esille ne seikat, jotka tekevät sponsoritoiminnasta hyödyllistä yritykselle niin lyhyellä kuin pitkälläkin tähtäimellä. Työssä käydään myös läpi Hämeenmaan markkinointiyhteistyölleen asettamat edellytykset, tavoitteet ja toiminnan eri muodot. Opinnäytetyön empiirisen osuuden tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista, määrällistä tutkimusta ja se on toteutettu Osuuskauppa Hämeenmaan työntekijöille kyselylomakkeella, joka sisälsi niin monivalinta kysymyksiä, kuin mahdollisuuden omiin mielipiteisiin.
Ajantasaista lähdemateriaalia sponsoroinnista on käsillä jonkin verran, vaikka se suuremmilta osin käsitteleekin urheilusponsorointia. Moni liiketalouden teos sisältää kuitenkin perustiedot sponsoroinnista yhtenä yrityksen markkinointiviestinnän keinona.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi sponsoritoimintaan liittyvää teoriaa hyödyntäen erilaisia markkinointiviestinnän kanavia, sponsorointiin liittyvää lainsäädäntöä ja yritysten tämän hetkisiä resursseja. Teoriaosuus pyrkii tuomaan esille ne seikat, jotka tekevät sponsoritoiminnasta hyödyllistä yritykselle niin lyhyellä kuin pitkälläkin tähtäimellä. Työssä käydään myös läpi Hämeenmaan markkinointiyhteistyölleen asettamat edellytykset, tavoitteet ja toiminnan eri muodot. Opinnäytetyön empiirisen osuuden tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista, määrällistä tutkimusta ja se on toteutettu Osuuskauppa Hämeenmaan työntekijöille kyselylomakkeella, joka sisälsi niin monivalinta kysymyksiä, kuin mahdollisuuden omiin mielipiteisiin.
Ajantasaista lähdemateriaalia sponsoroinnista on käsillä jonkin verran, vaikka se suuremmilta osin käsitteleekin urheilusponsorointia. Moni liiketalouden teos sisältää kuitenkin perustiedot sponsoroinnista yhtenä yrityksen markkinointiviestinnän keinona.