Asiakastyytyväisyystutkimuksen tulosten hyödyntäminen kansainvälisessä markkinoinnissa : Case: Finnlamex Oy
Kuirinlahti, Emmi (2007)
Kuirinlahti, Emmi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812054290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812054290
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa käsitellään asiakastyytyväisyyskyselyn hyödyntämistä kansainvälisessä markkinoinnissa. Toimeksianto saatiin laitilalaiselta FinnLamex Oy yritykseltä, jolle oltiin tehty keväällä 2006 asiakastyytyväisyyskysely. Kysely suoritettiin tamperelaisen Innolink Research Ltd yrityksen toimesta. Ongelmaksi muodostui asiakastyytyväisyyskyselyn analysoiminen ja miten saatuja tuloksia pystyttäisiin hyödyntämään kansainvälisessä markkinoinnissa. Tarkoituksena oli selvittää mitä asioita pitäisi huomioida kansainvälisessä toimintaympäristössä sekä miten näiden seikkojen pohjalta voitaisiin parantaa kansainvälistä markkinointia. Tutkimuksen teoriaosassa keskityttiin asiakastyytyväisyyteen, kansainväliseen toimintaympäristöön sekä kansainväliseen markkinoinnin tutkimiseen teoria tasolla. Opinnäytetyön empiirisessä osassa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, koska aineistoa haluttiin analysoida tarkasti ja antaa yrityskohtaisia toimintasuosituksia. Empiiristä osaa varten tutkittiin aikaisemmin teetettyä asiakastyytyväisyyskyselyä, joka yhdistettiin tutkimustuloksissa teoriaosan kanssa.Tutkimuksessa ilmeni, että kohdeyrityksen kansainvälisessä kommunikoinnissa on joitain aukkoja. Yrityksen aktiivista kommunikointia asiakkaiden kanssa pitäisi parantaa ja keskittyä enemmän imagon luomiseen ja näkyvyyteen. Myyntihenkilöstön ammattitaitoa pitäisi pyrkiä parantamaan koulutuksella ja internetin tuomia mahdollisuuksia tulisi käyttää paremmin hyödyksi.