Eri-ikäisten organisaatio : odotusten merkitys uran vaiheissa : Case: Kokkolan osuuspankki, pääkonttori
Kultalahti, Susanna (2007)
Kultalahti, Susanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812054291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812054291
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin eri-ikäisten organisaatiota ja odotuksia uran eri vaiheissa. Työ tehtiin tilaustyönä Kokkolan Osuuspankin pääkonttorille. Päätelmät perustuivat tutkimukseen, joka tehtiin kuudelle eri uravaiheessa olevalle työntekijälle (alku-ura, keski-ura ja loppu-ura). Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Teoriaosassa käsiteltiin eri ikävaiheita, erilaisia odotuksia, iän vaikutusta työelämään ja kolmea eri uravaihetta. Myös erilaisia uran kriisivaiheita tutkittiin. Haastatteluilla saatujen vastausten mukaan työyhteisö on kokonaisuutena tyytyväinen eikä siellä esiinny merkittäviä ongelmia. Siitä huolimatta tiimien sisällä on konflikteja. Ne saattavat johtua eri-ikäisten työntekijöiden erilaisista odotuksista. Työntekijät, jotka ovat uransa alkuvaiheessa, tarvitsevat haasteita ja vastuuta. Raha tuntuisi olevan yksi sopivimmista motivaattoreista. He haluavat vakiinnuttaa asemansa pankkialan asiantuntijoina. Nuoret työntekijät vaativat myös tarpeeksi palautetta. Keski-iässä tai keskiuralla oleva henkilöstö käyttää opiskelua keinona estää uraväsymystä ja kyllästymistä. Myös vaihtelevia tehtäviä arvostetaan, koska ne tuovat kaivattua muutosta uralle. He haluavat vaikuttaa oman työpaikkansa asioihin ja saada äänensä kuuluviin. Nuoret työntekijät koetaan piristykseksi työyhteisölle. Loppu-uralla olevat ihmiset eivät halua, että heidät unohdetaan töiden suunnittelussa ja myös he haluavat koulutusta. Ikääntyvät työntekijät ovat ylpeitä kokemuksestaan. Mielekästä ja tyydytystä tuovaa työtä arvostetaan enemmän kuin rahallista korvausta. Monipuolisten tehtävien ja työn tärkeyden tunteen ansiosta ikääntyvä henkilöstö ei ole kyllästynyt tai väsynyt.