Verkkokaupan haasteet : mielikuvista todellisuuteen
Myller, Marko; Jokinen, Kalle (2017)
Myller, Marko
Jokinen, Kalle
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910911
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yleisellä tasolla verkkokaupan haasteiden mielikuvia ja todellisuutta vertaamaan. Pääasiallisena tarkoituksena oli tarkastella yksittäisiä työtehtäviä, jotka kuuluvat juuri verkkokauppayrittäjien arkeen. Tutkimus alkaa verkkokauppaan liittyvän teorian tarkastelulla, jonka jälkeen siirrytään käytettyihin tutkimusmenetelmiin ja näiden analyyseihin.
Tutkimus suoritettiin käyttämällä sekä määrällistä kyselytutkimusta, että laadullista teemahaastattelua. Kyselyt pidettiin Laurea-ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoille ja heiltä kysyttiin mielikuvia verkkokaupan työtehtävien haastavuudesta. Kyselyyn vastasi 90 opiskelijaa. Näitä tuloksia verrattiin verkkokauppayrittäjille pidettyjen haastatteluiden tuloksiin. Yritykset olivat erikokoisia, alkaen kahden hengen start-upeista yli kymmenen miljoonan liikevaihtoon yltäviin yrityksiin. Haastateltavia yrityksiä oli kuusi. Sekä kyselyt että haastattelut järjestettiin loka-marraskuussa 2016.
Työssä käytettiin kirja- sekä sähköisiä lähteitä teoriatiedon keräämiseksi. Teorian kautta saatiin selville, mitkä asiat tyypillisesti nähdään verkkokaupassa haastavina. Tutkimuksen perusteella liiketalouden opiskelijat näkevät haastavina ne asiat, jotka eniten eroavat perinteisen yrittäjän arjesta, kuten asiakaspalvelun toteuttaminen. Toisaalta teknisen puolen oletettiin olevan melko yksinkertainen, kun taas haastateltavat pitivät teknologiaa suurimpana hidasteena työssään.
Tutkimus suoritettiin käyttämällä sekä määrällistä kyselytutkimusta, että laadullista teemahaastattelua. Kyselyt pidettiin Laurea-ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoille ja heiltä kysyttiin mielikuvia verkkokaupan työtehtävien haastavuudesta. Kyselyyn vastasi 90 opiskelijaa. Näitä tuloksia verrattiin verkkokauppayrittäjille pidettyjen haastatteluiden tuloksiin. Yritykset olivat erikokoisia, alkaen kahden hengen start-upeista yli kymmenen miljoonan liikevaihtoon yltäviin yrityksiin. Haastateltavia yrityksiä oli kuusi. Sekä kyselyt että haastattelut järjestettiin loka-marraskuussa 2016.
Työssä käytettiin kirja- sekä sähköisiä lähteitä teoriatiedon keräämiseksi. Teorian kautta saatiin selville, mitkä asiat tyypillisesti nähdään verkkokaupassa haastavina. Tutkimuksen perusteella liiketalouden opiskelijat näkevät haastavina ne asiat, jotka eniten eroavat perinteisen yrittäjän arjesta, kuten asiakaspalvelun toteuttaminen. Toisaalta teknisen puolen oletettiin olevan melko yksinkertainen, kun taas haastateltavat pitivät teknologiaa suurimpana hidasteena työssään.