Markkinointiviestintäsuunnitelma - Case: Musta-Pekka Oy
Denic, Anela (2017)
Denic, Anela
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910931
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tieto- ja viestintäteknologian alalla toimivalle yritykselle Musta-Pekka Oy:lle markkinointiviestinnän suunnitelma. Tavoitteena oli laatia toteuttamiskelpoisia ehdotuksia, joiden pohjalta yritys voisi valita käyttöön mieluisimmiksi kokemansa keinot.
Musta-Pekka Oy on muuttanut toimintakonseptiaan ja toimii nykyään kuluttajamarkkinoiden lisäksi myös yritysmarkkinoilla. Uuden toimintamallin vakiinnuttua yrityksellä ei ole ollut tarpeeksi resursseja laatia ja toteuttaa suunnitelmallista markkinointiviestintää, jolla se viestisi uudesta toimintamallistaan. Aihe valittiin oman kiinnostuksen ja toimeksiantajan tarpeen pohjalta.
Teoreettista tietoperustaa varten kerättiin lähteitä painetuista teoksista ja internet-lähteistä. Tietoperusta koostuu neljästä osiosta. Ensimmäisessä osiossa esitellään toimeksiantaja, tarkoituksena perehdyttää lukija aiheen taustoihin. Toisessa osiossa käsitellään yritysmarkkinoita yleisesti sekä miten markkinoiden murros, digitalisaatio ja luottamus vaikuttavat yritysten välisessä liiketoiminnassa. Kolmannessa osiossa avataan markkinointiviestinnän määritelmää yleisesti ja kilpailukeinon näkökulmasta, pohditaan markkinointiviestinnän vaikutuksia ja tavoitteita sekä kehitetään markkinointiviestinnän suunnittelun teorian pohjalta suunnittelurunko, jota käytettiin hyväksi myös empiirisessä osiossa. Neljännessä osiossa perehdytään niihin markkinointiviestinnän keinoihin, jotka on valikoitu toimeksiantajalle toteutettaviksi.
Empiirisessä osiossa sovellettiin teoreettista tietoperustaa käytäntöön. Tämän lisäksi empiirinen tietoperusta pohjautui myös laadulliseen eli kvalitatiiviseen tutkimukseen jossa menetelminä toimivat toimeksiantajan haastattelut sekä oma havainnointi ja tietämys yrityksen toiminnasta. Empiirisessä osiossa kartoitettiin yrityksen nykytilaa, asetettiin yleisen tason tavoitteet sekä pohdittiin yksityiskohtaisemmalla tasolla markkinointiviestinnän keinojen käyttöönottoa ja toteutusta sekä kanavien valintaa. Lisäksi pohdittiin, mitä yrityksen kannattaisi ottaa huomioon seurannassa ja tulosten mittaamisessa, jotta se voisi tehostaa toimintaa entisestään tulevaisuudessa.
Työn tuloksiksi saatiin konkreettisia, moderneja ja tehokkaita markkinointiviestinnän kehittämisehdotuksia, joista luotiin yhteenvetona myös vuosikello, jonka käyttöönotto olisi mahdollista yrityksen nykyisillä resursseilla. Aktiivinen seuranta ja tulosten mittaaminen mahdollistaisi jatkotutkimusaiheeksi tulevaisuudessa sen, miten tässä työssä ehdotettujen keinojen toteutus on käytännössä onnistunut ja miten yritys on hyötynyt toimista.
Musta-Pekka Oy on muuttanut toimintakonseptiaan ja toimii nykyään kuluttajamarkkinoiden lisäksi myös yritysmarkkinoilla. Uuden toimintamallin vakiinnuttua yrityksellä ei ole ollut tarpeeksi resursseja laatia ja toteuttaa suunnitelmallista markkinointiviestintää, jolla se viestisi uudesta toimintamallistaan. Aihe valittiin oman kiinnostuksen ja toimeksiantajan tarpeen pohjalta.
Teoreettista tietoperustaa varten kerättiin lähteitä painetuista teoksista ja internet-lähteistä. Tietoperusta koostuu neljästä osiosta. Ensimmäisessä osiossa esitellään toimeksiantaja, tarkoituksena perehdyttää lukija aiheen taustoihin. Toisessa osiossa käsitellään yritysmarkkinoita yleisesti sekä miten markkinoiden murros, digitalisaatio ja luottamus vaikuttavat yritysten välisessä liiketoiminnassa. Kolmannessa osiossa avataan markkinointiviestinnän määritelmää yleisesti ja kilpailukeinon näkökulmasta, pohditaan markkinointiviestinnän vaikutuksia ja tavoitteita sekä kehitetään markkinointiviestinnän suunnittelun teorian pohjalta suunnittelurunko, jota käytettiin hyväksi myös empiirisessä osiossa. Neljännessä osiossa perehdytään niihin markkinointiviestinnän keinoihin, jotka on valikoitu toimeksiantajalle toteutettaviksi.
Empiirisessä osiossa sovellettiin teoreettista tietoperustaa käytäntöön. Tämän lisäksi empiirinen tietoperusta pohjautui myös laadulliseen eli kvalitatiiviseen tutkimukseen jossa menetelminä toimivat toimeksiantajan haastattelut sekä oma havainnointi ja tietämys yrityksen toiminnasta. Empiirisessä osiossa kartoitettiin yrityksen nykytilaa, asetettiin yleisen tason tavoitteet sekä pohdittiin yksityiskohtaisemmalla tasolla markkinointiviestinnän keinojen käyttöönottoa ja toteutusta sekä kanavien valintaa. Lisäksi pohdittiin, mitä yrityksen kannattaisi ottaa huomioon seurannassa ja tulosten mittaamisessa, jotta se voisi tehostaa toimintaa entisestään tulevaisuudessa.
Työn tuloksiksi saatiin konkreettisia, moderneja ja tehokkaita markkinointiviestinnän kehittämisehdotuksia, joista luotiin yhteenvetona myös vuosikello, jonka käyttöönotto olisi mahdollista yrityksen nykyisillä resursseilla. Aktiivinen seuranta ja tulosten mittaaminen mahdollistaisi jatkotutkimusaiheeksi tulevaisuudessa sen, miten tässä työssä ehdotettujen keinojen toteutus on käytännössä onnistunut ja miten yritys on hyötynyt toimista.