Keräilytehokkuuden optimointi : 3PL-varaston kehittäminen
Luotonen, Miika (2017)
Luotonen, Miika
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910697
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin 3PL-toimijalle, jonka toimipiste sijaitsee Turussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimijan erään asiakkaan tuotesijoittelua, jonka avulla pystytään tulevaisuudessa nostamaan keräilytehokkuutta. Lisäksi opinnäytetyössä on pohdittu mahdollisia teknologiamuutoksia liittyen niin hyllystöratkaisuihin, kuin keräilyteknologiaankin.
Toiminnan kehittäminen on yksi olennaisimmista aiheista koskien 3PL-toimintaa, sillä tulonsaanti perustuu suurelta osin vakiohinnoitteluun. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa se summa, joka kehityksen kautta pystytään säästämään, jää yrityksen itsensä käyttöön.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä on käytetty XYZ-analyysia, jonka tulosten perusteella tuotesijoittelu aiotaan jatkossa toteuttaa. Johtuen asiakasyrityksen laajasta tuotevalikoimasta, tämän opinnäytetyön puitteissa ei tuotesijoittelua ehditty uudistaa. Lisäksi, koska 3PL-yritys ei luovuta tietoja asiakkaistaan ulkopuolelle, ei itse analyysia ole esillä tässä opinnäytetyössä. Työn teoreettinen osuus perustuu alan kirjallisuuteen sekä sähköisiin lähteisiin.
Itse analyysin tuloksista havaittiin eri tuoteryhmien erilaisuudet, jotka vaikeuttavat tulevaa tuotesijoittelua. Mikäli tulevaisuudessa uusi tuotesijoittelu pystytään toteuttamaan kustannustehokkaasti, on keräilyn tehokkuutta mahdollista nostaa huomattavasti. Lisäksi, mikäli keräilyn tehokkuus nousee, nousee myös pakkaustehokkuus, jonka seurauksena kokonaistehokkuudessa päästään paremmalle tasolle.
Toiminnan kehittäminen on yksi olennaisimmista aiheista koskien 3PL-toimintaa, sillä tulonsaanti perustuu suurelta osin vakiohinnoitteluun. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa se summa, joka kehityksen kautta pystytään säästämään, jää yrityksen itsensä käyttöön.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä on käytetty XYZ-analyysia, jonka tulosten perusteella tuotesijoittelu aiotaan jatkossa toteuttaa. Johtuen asiakasyrityksen laajasta tuotevalikoimasta, tämän opinnäytetyön puitteissa ei tuotesijoittelua ehditty uudistaa. Lisäksi, koska 3PL-yritys ei luovuta tietoja asiakkaistaan ulkopuolelle, ei itse analyysia ole esillä tässä opinnäytetyössä. Työn teoreettinen osuus perustuu alan kirjallisuuteen sekä sähköisiin lähteisiin.
Itse analyysin tuloksista havaittiin eri tuoteryhmien erilaisuudet, jotka vaikeuttavat tulevaa tuotesijoittelua. Mikäli tulevaisuudessa uusi tuotesijoittelu pystytään toteuttamaan kustannustehokkaasti, on keräilyn tehokkuutta mahdollista nostaa huomattavasti. Lisäksi, mikäli keräilyn tehokkuus nousee, nousee myös pakkaustehokkuus, jonka seurauksena kokonaistehokkuudessa päästään paremmalle tasolle.