Pelimekaniikoiden vertailu ja sovittaminen Android-pelissä
Heinonen, Arttu (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910893
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tehtiin Android-peliprototyyppi, jonka avulla pystyisi esittelemään toimi-via pelimekaniikoita mobiilialustalla pienille pelistudioille. Lisäksi peli ja tutkielmatulokset toimivat pohjana tulevaisuuden jatkokehitykselle. Toimeksiantajana työlle oli opinnäyte-työntekijä.
Tuotteen tavoitteena oli saada peli kehitettyä siihen tilaan, että pelissä pystyisi näyttä-mään tutkimusosiossa hyviksi koettuja mobiilialustan pelimekaniikoita. Peliä pelaamalla voisi huomata, että teorian vertailujen tulokset toimivat myös käytännössä.
Opinnäytetyön toteutusosa kehitettiin Java-ohjelmointikielellä ja Libgdx viitekehyksellä. Pelin moottori kehitettiin alusta asti itse. Java valittiin ohjelmointikieleksi, koska Androi-dille ohjelmoitavat ohjelmat ovat alun perin Java-ohjelmia, ja Libgdx viitekehykseksi, koska siitä oli aikaisempaa kokemusta.
Lopputuloksena saatiin kehitettyä peliprototyyppi josta voi esitellä alkeellisesti opinnäyte-työtutkimusosiossa haettuja pelimekaniikkoja. Prototyypistä ei pysty kunnollisesti esittele-mään muutamia pelimekaniikoita, joita tutkimusosiossa haettiin. Prototyyppi toimii hyvänä pohjana jatkokehitykselle ja tulevaisuuden pelille.
Opinnäytetyössä käydään läpi, mitkä pelimekaniikat toimivat mobiilialustalla alustan piir-teiden vuoksi. Analysoidaan, vertaillaan ja mallinnetaan kuinka toimivia ja rikkonaisia peli-mekaniikoita ja bisnessmalleja käytetään suosituissa Android-peleissä.
Lopussa selvitetään mitkä pelimekaniikat sopivat pelinkehitystiimin kokoon suhteutettuna ja miten niitä pystyisi soveltamaan alustan peliin. Katsaus myös projektin tuloksiin.
Tuotteen tavoitteena oli saada peli kehitettyä siihen tilaan, että pelissä pystyisi näyttä-mään tutkimusosiossa hyviksi koettuja mobiilialustan pelimekaniikoita. Peliä pelaamalla voisi huomata, että teorian vertailujen tulokset toimivat myös käytännössä.
Opinnäytetyön toteutusosa kehitettiin Java-ohjelmointikielellä ja Libgdx viitekehyksellä. Pelin moottori kehitettiin alusta asti itse. Java valittiin ohjelmointikieleksi, koska Androi-dille ohjelmoitavat ohjelmat ovat alun perin Java-ohjelmia, ja Libgdx viitekehykseksi, koska siitä oli aikaisempaa kokemusta.
Lopputuloksena saatiin kehitettyä peliprototyyppi josta voi esitellä alkeellisesti opinnäyte-työtutkimusosiossa haettuja pelimekaniikkoja. Prototyypistä ei pysty kunnollisesti esittele-mään muutamia pelimekaniikoita, joita tutkimusosiossa haettiin. Prototyyppi toimii hyvänä pohjana jatkokehitykselle ja tulevaisuuden pelille.
Opinnäytetyössä käydään läpi, mitkä pelimekaniikat toimivat mobiilialustalla alustan piir-teiden vuoksi. Analysoidaan, vertaillaan ja mallinnetaan kuinka toimivia ja rikkonaisia peli-mekaniikoita ja bisnessmalleja käytetään suosituissa Android-peleissä.
Lopussa selvitetään mitkä pelimekaniikat sopivat pelinkehitystiimin kokoon suhteutettuna ja miten niitä pystyisi soveltamaan alustan peliin. Katsaus myös projektin tuloksiin.