Muotoiluyrityksen visuaalinen ilme : Case: Heidi Caramel
Hurme, Heidi (2017)
Hurme, Heidi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910709
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on pohdittu kysymystä, mitkä visuaaliset tekijät muodostavat mielikuvan ammattimaisesta ja menestyvästä muotoilualan yrityksestä. Vastauksia on hyödynnetty opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa, jossa suunniteltiin visuaalinen ilme omalle tuotemerkilleni,
Heidi Caramelille. Työn pohja on työelämälähtöinen, sillä suunniteltua aineistoa tullaan hyödyntämään tulevassa yritystoiminnassa.
Opinnäytetyössä on tutkittu yrityksiä, jotka kilpailevat Heidi Caramelin kanssa samankaltaisella tuotevalikoimalla. Tutkimuksessa tarkkailtiin erilaisia visuaalisia elementtejä, jotka yhdessä muodostavat yrityksen visuaalisen ilmeen. Näitä ovat esimerkiksi valokuvat ja yrityksen värit. Empiirisen tutkimusmenetelmän lisäksi työskentelyn tukena on käytetty painettua ja sähköistä lähdeaineistoa.
Tutkimuksen yhteenvetona todetaan, että valokuvien laadulla on suuri merkitys, kun halutaan viestiä ammattimaisesta ja menestyvästä muotoilualan yrityksestä. Toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin Heidi Caramelille graafinen ohjeisto, joka sisältää logon, värimaailman, valokuvien tyylin sekä typografian. Näitä hyödyntäen toteutettiin käyntikortti, verkkosivut ja tuotekortti.
Työn lopputuloksena on graafinen ohjeisto, jota Heidi Caramel tulee hyödyntämään yritystoiminnassaan. Ohjeiston pohjalta voidaan luoda lisää viestintä- ja markkinointimateriaalia, jos sellaiselle tarvetta tulee.
Heidi Caramelille. Työn pohja on työelämälähtöinen, sillä suunniteltua aineistoa tullaan hyödyntämään tulevassa yritystoiminnassa.
Opinnäytetyössä on tutkittu yrityksiä, jotka kilpailevat Heidi Caramelin kanssa samankaltaisella tuotevalikoimalla. Tutkimuksessa tarkkailtiin erilaisia visuaalisia elementtejä, jotka yhdessä muodostavat yrityksen visuaalisen ilmeen. Näitä ovat esimerkiksi valokuvat ja yrityksen värit. Empiirisen tutkimusmenetelmän lisäksi työskentelyn tukena on käytetty painettua ja sähköistä lähdeaineistoa.
Tutkimuksen yhteenvetona todetaan, että valokuvien laadulla on suuri merkitys, kun halutaan viestiä ammattimaisesta ja menestyvästä muotoilualan yrityksestä. Toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin Heidi Caramelille graafinen ohjeisto, joka sisältää logon, värimaailman, valokuvien tyylin sekä typografian. Näitä hyödyntäen toteutettiin käyntikortti, verkkosivut ja tuotekortti.
Työn lopputuloksena on graafinen ohjeisto, jota Heidi Caramel tulee hyödyntämään yritystoiminnassaan. Ohjeiston pohjalta voidaan luoda lisää viestintä- ja markkinointimateriaalia, jos sellaiselle tarvetta tulee.