Tapahtumamarkkinoinnin käsikirja : Case Parkanon Kolmoskeskus
Jaskari, Julia (2017)
Jaskari, Julia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229511
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli laatia tapahtumasuunnitelma Parkanon Kolmoskeskukselle. Lähtökohta tapahtumasuunnittelulle oli alueen kivijalkakauppojen vilkastuttaminen sekä saada ohikulkevat potentiaaliset kuluttajat pysähtymään alueella uusista liikennejärjestelyistä huolimatta. Kauppakeskittymälle tärkeää on vakiinnuttaa heidän jo olemassa oleva asiakaskunta ja sen lisäksi saada uusi asiakkaita sekä saada heidät tutustumaan alueen tarjontaan. Parkanon kaupungin kehityksen kannalta väestön ikärakenne sekä aleneva väestönkehitys hankaloittavat kaupankäyntiä sekä alueellista kehitystä. Tapahtuman tavoite on saada kaupunkikuva valoisammaksi sekä houkuttelevammaksi.
Toiminnallinen opinnäytetyön teoreettinen osa käsittelee tapahtumamarkkinointia sekä sen tärkeyttä tapahtumasuunnittelussa ja brändin rakentamisen välineenä. Teoriassa käydään läpi myös onnistuneen tapahtuman raameja sekä vaatimuksia sekä käsitellään kivijalkakupan nykytilaa ja tulevaisuutta. Nykypäivän tapahtumasuunnittelussa tulee ottaa huomioon vahvasti asiakas ja asiakaskokemuksen luominen. Kokonaisuudessaan olen pyrkinyt löytämään teoreettiseen osaani ne seikat, jotka vaikuttavat sekä kokoavat tapahtuman.
Tapahtumamarkkinoinnin käsikirja on kokonaisuus, jonka avulla on mahdollista luoda elämyksellinen tapahtuma. Käsikirjaa kootessa oli huomioitava Kolmoskeskuksen ja alueen yritysten tapahtumalle luodut tavoitteet. Tavoitteiden pohjalta käsikirjan rakenne sekä sisältö muotoutuivat lopulliseen muotoonsa. Analysoinnissa käytettiin apuna SWOT-analyysia. Analyysillä kartoitettiin Kolmoskeskuksen alueelliset mahdollisuudet sekä uhkatekijät. Analysoinnin avulla oli mahdollista tulkita jo etukäteen tapahtuman realistisia mahdollisuuksia. Toiminnallisena osuutena loin suunnitelman tapahtumasta sekä sen kulusta suunnittelusta jälkimarkkinointiin. Suunnitelma pohjautui omaan näkemykseeni tapahtumasta ja siitä, millä tavoin yleisötapahtumasta saadaan toimiva kokonaisuus.
Toiminnallinen osuus kokosi tapahtumasuunnitelman toukokuulle 2017. Suunnitelmaa on mahdollista hyödyntää tapahtuman toteutuessa sekä pohjana tapahtumasuunnittelussa. Suunnitelman tarkoitus on auttaa alueen yrityksiä luomaan juuri heille toimiva kokonaisuus.
Toiminnallinen opinnäytetyön teoreettinen osa käsittelee tapahtumamarkkinointia sekä sen tärkeyttä tapahtumasuunnittelussa ja brändin rakentamisen välineenä. Teoriassa käydään läpi myös onnistuneen tapahtuman raameja sekä vaatimuksia sekä käsitellään kivijalkakupan nykytilaa ja tulevaisuutta. Nykypäivän tapahtumasuunnittelussa tulee ottaa huomioon vahvasti asiakas ja asiakaskokemuksen luominen. Kokonaisuudessaan olen pyrkinyt löytämään teoreettiseen osaani ne seikat, jotka vaikuttavat sekä kokoavat tapahtuman.
Tapahtumamarkkinoinnin käsikirja on kokonaisuus, jonka avulla on mahdollista luoda elämyksellinen tapahtuma. Käsikirjaa kootessa oli huomioitava Kolmoskeskuksen ja alueen yritysten tapahtumalle luodut tavoitteet. Tavoitteiden pohjalta käsikirjan rakenne sekä sisältö muotoutuivat lopulliseen muotoonsa. Analysoinnissa käytettiin apuna SWOT-analyysia. Analyysillä kartoitettiin Kolmoskeskuksen alueelliset mahdollisuudet sekä uhkatekijät. Analysoinnin avulla oli mahdollista tulkita jo etukäteen tapahtuman realistisia mahdollisuuksia. Toiminnallisena osuutena loin suunnitelman tapahtumasta sekä sen kulusta suunnittelusta jälkimarkkinointiin. Suunnitelma pohjautui omaan näkemykseeni tapahtumasta ja siitä, millä tavoin yleisötapahtumasta saadaan toimiva kokonaisuus.
Toiminnallinen osuus kokosi tapahtumasuunnitelman toukokuulle 2017. Suunnitelmaa on mahdollista hyödyntää tapahtuman toteutuessa sekä pohjana tapahtumasuunnittelussa. Suunnitelman tarkoitus on auttaa alueen yrityksiä luomaan juuri heille toimiva kokonaisuus.