Lisäarvon tuottaminen asiakkaalle kosmetiikkaliikkeessä
Asikainen, Noora (2017)
Asikainen, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910705
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa perehdytysmateriaali palvelun lisäarvon luomisesta toimeksiantajayrityksen uusien työntekijöiden käyttöön. Työssä tutkitaan lisäarvon käsitettä ja erilaisia tapoja tuottaa asiakkaalle lisäarvoa sekä palveluelämyksiä. Teoreettinen viitekehys käsittelee asiakaslähtöisyyttä, asiakkaan kokeman arvon muodostumista ja asiakaskokemuksen merkitystä. Teoriassa käsitellään myös yksilöllisen ja laadukkaan palvelun tuottamista sekä palvelun lisäarvoa henkilökohtaisen myyntityön näkökulmasta. Lisäarvo on toimeksiantajayritykselle tärkeä tapa erottua kilpailussa sekä keskeinen myyntityötä ohjaava teema.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus tehtiin eräälle kauneudenhoitoalalla toimivalle yritykselle. Tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa perehdytysmateriaali, jonka avulla jokainen uusi työntekijä osaa luoda palvelullaan lisäarvoa asiakkaille. Perehdytysmateriaalin tarkoitus on ohjata työntekijää kartoittamaan asiakkaiden tarpeet syvällisesti, ohjaamaan sekä neuvomaan asiakkaita yksilöllisesti sekä nostamaan samalla omaa keskimyyntiään. Materiaali suunniteltiin työkaluksi uuden työntekijän perehdyttämiseen. Perehdytysmateriaali tutustuttaa myyntityön lisäksi työntekijän yrityksen arvoihin ja kulttuuriin. Työn arvioinnin perusteella voidaan todeta, että perehdytysmateriaali antoi työntekijöille hyödyllisiä toimintamalleja lisäarvon tuottamiseen ja oli tukena uuteen työhön perehdyttämisessä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus tehtiin eräälle kauneudenhoitoalalla toimivalle yritykselle. Tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa perehdytysmateriaali, jonka avulla jokainen uusi työntekijä osaa luoda palvelullaan lisäarvoa asiakkaille. Perehdytysmateriaalin tarkoitus on ohjata työntekijää kartoittamaan asiakkaiden tarpeet syvällisesti, ohjaamaan sekä neuvomaan asiakkaita yksilöllisesti sekä nostamaan samalla omaa keskimyyntiään. Materiaali suunniteltiin työkaluksi uuden työntekijän perehdyttämiseen. Perehdytysmateriaali tutustuttaa myyntityön lisäksi työntekijän yrityksen arvoihin ja kulttuuriin. Työn arvioinnin perusteella voidaan todeta, että perehdytysmateriaali antoi työntekijöille hyödyllisiä toimintamalleja lisäarvon tuottamiseen ja oli tukena uuteen työhön perehdyttämisessä.