YRITYKSEN KASVUSTRATEGIAN SUUNNITTELU
Liius, Jonna (2017)
Liius, Jonna
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011164
Tiivistelmä
Työ on tehty ulkovalaistuksen asiantuntijayritykselle nimeltä FIXULUX OY, jonka toiminta on käynnistynyt muutamia vuosia sitten. Yritys on vakiinnuttanut asemansa toimialalla ja ajatuksena on kasvattaa ja kehittää liiketoimintaa. Yrityksen päätuotteita ovat valmistajista riippumattomat, puolueettomat valaistussuunnittelu- ja asiantuntijapalvelut kattaen koko ulkovalaistuksen.
Työssä kerättiin teoriatietoa liiketoiminnan kehittämisestä ja kasvattamisesta strategisen johtamisen keinoin ja kerätyistä tiedoista koottiin teoriaosuuteen referaatti. Tutkimuksessa selvitettiin mihin asioihin kannattava kasvu mikroyrityksessä voi perustua ja mitkä ovat yrityksen keinot kannattavan kasvun mahdollistamiseksi. Tutkimuksen perusteella mikroyrityksessä kasvu kannattaa perustaa olemassa olevaan osaamiseen, innovaatioihin, asiakaslähtöiseen liiketoimintaan sekä toiminnan sijoittamiseen oikeaan ympäristöön. Yrityksen keinot kannattavan kasvun mahdollistamiseksi ovat tämän tutkimuksen mukaan seuraavat: asiakkuuksien johtaminen, toiminnan ja osaamisen jatkuva kehittäminen, kilpailukykyinen hinnoittelu, ydinliiketoiminnan lähialueelle siirtyminen sekä yritysostot.
Teoriapohjaksi on valittu strateginen johtaminen, mutta myös operatiivinen johtaminen nousi tärkeään asemaan työn edetessä. Tässä työssä on hyödynnetty tutkimuksellisen kehitystyön menetelmiä ja lähestymistapana on konstruktiivinen tutkimus. Aineistona on käytetty strategiseen johtamiseen sekä yritystoiminnan kehittämiseen liittyvää kirjallisuutta sekä digitaalisia lähteitä.
Konstruktiivisen tutkimuksen päätuloksena tuotettiin kolme kasvuvaihtoehtoa sisältävä palveluliiketoiminnan kasvusuunnitelma. Sisällön perusteella yrityksen johto voi muodostaa oman näkemyksensä, tehdä tarvittavia päätöksiä sekä lähteä kehittämään tarkempaa kasvusuunnitelmaa.
Työssä kerättiin teoriatietoa liiketoiminnan kehittämisestä ja kasvattamisesta strategisen johtamisen keinoin ja kerätyistä tiedoista koottiin teoriaosuuteen referaatti. Tutkimuksessa selvitettiin mihin asioihin kannattava kasvu mikroyrityksessä voi perustua ja mitkä ovat yrityksen keinot kannattavan kasvun mahdollistamiseksi. Tutkimuksen perusteella mikroyrityksessä kasvu kannattaa perustaa olemassa olevaan osaamiseen, innovaatioihin, asiakaslähtöiseen liiketoimintaan sekä toiminnan sijoittamiseen oikeaan ympäristöön. Yrityksen keinot kannattavan kasvun mahdollistamiseksi ovat tämän tutkimuksen mukaan seuraavat: asiakkuuksien johtaminen, toiminnan ja osaamisen jatkuva kehittäminen, kilpailukykyinen hinnoittelu, ydinliiketoiminnan lähialueelle siirtyminen sekä yritysostot.
Teoriapohjaksi on valittu strateginen johtaminen, mutta myös operatiivinen johtaminen nousi tärkeään asemaan työn edetessä. Tässä työssä on hyödynnetty tutkimuksellisen kehitystyön menetelmiä ja lähestymistapana on konstruktiivinen tutkimus. Aineistona on käytetty strategiseen johtamiseen sekä yritystoiminnan kehittämiseen liittyvää kirjallisuutta sekä digitaalisia lähteitä.
Konstruktiivisen tutkimuksen päätuloksena tuotettiin kolme kasvuvaihtoehtoa sisältävä palveluliiketoiminnan kasvusuunnitelma. Sisällön perusteella yrityksen johto voi muodostaa oman näkemyksensä, tehdä tarvittavia päätöksiä sekä lähteä kehittämään tarkempaa kasvusuunnitelmaa.