Autokorjaamon varaosaprosessin kehittäminen
Pirhonen, Oskari (2017)
Pirhonen, Oskari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011037
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Tampereen Huoltoykkönen Oy:n varaosaprosessia ja luoda autokorjaamolle kirjallinen ohje varaosaprosessin toteuttamiseen. Tavoitteena oli saada taloudellisia ja työpanoksellisia säästöjä korjaamolla, sekä luoda johdonmukainen ja kustannustehokas toimintatapa varastonhallintaan. Korjaamolle lähiaikoina tuleva uusi merkkiedustus edellyttää korjaamoprosessien luomista ja noudattamista.
Opinnäytetyössä varastonhallintaa lähestytään ensin teoreettisesti perehtymällä varastoon käsitteenä, tilaus-toimitusketjun hallintaan, varaston luokitteluun ja varaston kiertoon.Näitä käsitteitä hyödynnetään käytännössä, kun korjaamon varaosaprosessia tarkastellaan. Korjaamolla tehtiin varastoinventaario,jotta varaosasaldot olisivat mahdollisimman tarkkoja.Tämän jälkeen suoritettiin varaosille ABC-analyysi, jossa jokaisen varaosan merkitys korjaamolle määritettiin. Varaosille määritettiin hälytysrajat niiden menekin ja toimitusajan mukaan, sekä laskennalliset optimitilausmäärät. Näiden tietojen pohjalta luotiin varaosille tilauslista, jota käytetään varastonhallinnassa. Tiedot syötettiin myös korjaamolla käytössä olevaan AutoFutur-ohjelmaan.
Opinnäytetyön tuloksena korjaamolle luotiin johdonmukainen tapa toteuttaa varastonhallintaa kustannustehokkaasti. ABC-analyysin tulosten avulla voidaan saavuttaa säästöjä logistiikan kustannuksissa sekä vähentää varastoon sitoutunutta pääomaa, eli parantaa varaston kiertonopeutta. Työnjohtajien varaosiin liittyvät työvaiheet selkeytyivät ja nopeutuivat. Osana opinnäytetyötä tehty huoltopakettien päivittäminen AutoFutur-ohjelmaan ja erikoistyökalujen hyllyttäminen helpottavat myös korjaamoprosessin sujuvuutta.
Korjaamolle luotiin ohje varaosaprosessin toteuttamiseen ja varastonhallinnasta löydettiin kehittämiskohteita, eli opinnäytetyön tavoite saavutettiin. Varastoprosessia muokattiin tehokkaammaksi ja selkeämmäksi. Tämän opinnäytetyön pohjalta on helppo suorittaa samat toimenpiteet uuden merkkiedustuksen varaosien tullessa korjaamon valikoimaan. AutoFutur-ohjelman ja hälytysrajojen avulla varaosaprosessia voitaisiin automatisoida tulevaisuudessa, jolloin varaosia tilattaisiin automaattisesti aina hälytysraja saavutettaessa.
Opinnäytetyössä varastonhallintaa lähestytään ensin teoreettisesti perehtymällä varastoon käsitteenä, tilaus-toimitusketjun hallintaan, varaston luokitteluun ja varaston kiertoon.Näitä käsitteitä hyödynnetään käytännössä, kun korjaamon varaosaprosessia tarkastellaan. Korjaamolla tehtiin varastoinventaario,jotta varaosasaldot olisivat mahdollisimman tarkkoja.Tämän jälkeen suoritettiin varaosille ABC-analyysi, jossa jokaisen varaosan merkitys korjaamolle määritettiin. Varaosille määritettiin hälytysrajat niiden menekin ja toimitusajan mukaan, sekä laskennalliset optimitilausmäärät. Näiden tietojen pohjalta luotiin varaosille tilauslista, jota käytetään varastonhallinnassa. Tiedot syötettiin myös korjaamolla käytössä olevaan AutoFutur-ohjelmaan.
Opinnäytetyön tuloksena korjaamolle luotiin johdonmukainen tapa toteuttaa varastonhallintaa kustannustehokkaasti. ABC-analyysin tulosten avulla voidaan saavuttaa säästöjä logistiikan kustannuksissa sekä vähentää varastoon sitoutunutta pääomaa, eli parantaa varaston kiertonopeutta. Työnjohtajien varaosiin liittyvät työvaiheet selkeytyivät ja nopeutuivat. Osana opinnäytetyötä tehty huoltopakettien päivittäminen AutoFutur-ohjelmaan ja erikoistyökalujen hyllyttäminen helpottavat myös korjaamoprosessin sujuvuutta.
Korjaamolle luotiin ohje varaosaprosessin toteuttamiseen ja varastonhallinnasta löydettiin kehittämiskohteita, eli opinnäytetyön tavoite saavutettiin. Varastoprosessia muokattiin tehokkaammaksi ja selkeämmäksi. Tämän opinnäytetyön pohjalta on helppo suorittaa samat toimenpiteet uuden merkkiedustuksen varaosien tullessa korjaamon valikoimaan. AutoFutur-ohjelman ja hälytysrajojen avulla varaosaprosessia voitaisiin automatisoida tulevaisuudessa, jolloin varaosia tilattaisiin automaattisesti aina hälytysraja saavutettaessa.