Sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen nettisivujen päivityksessä – Case Scandic Hotels viikonloppusivut
Granath, Veera (2017)
Granath, Veera
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910852
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sisältöehdotus toimeksiantajan ”Viikonloppuloma Helsingissä” nettisivulle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä sisältöä kohderyhmä haluaisi sivulle, miten sisältöä tulisi jakaa, sekä kuinka usein sisältöä tulisi päivittää.
Työn teoriaperusta rakentuu markkinoinnin uusista, sekä perinteisistä muodoista. Markkinoinnin uusia muotoja ovat sisältömarkkinointi, sisältöstrategia, sekä hakusanamarkkinointi. Pe-rinteisessä markkinoinnissa käsitellään matkailualan markkinointia, sekä digitaalista markkinointia.
Työssä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, joiden avulla saatiin tietoa sivun hakukonetuloksista, kohderyhmän sisältötoiveista, sekä sisällön päivityksestä. Tutkimusmenetelminä käytettiin netscoutingia ja teemahaastattelua työpajan muodossa. Netscoutingin tuloksena johdettiin sisältöehdotuksen muutostarpeet hakusanamarkkinointiin, sekä hakukoneoptimointiin. Työpajan tuloksena saatiin sisältöehdotuksen varsinainen sisältö, sekä sisällön päivitysehdotukset. Työn tuloksena luotiin sisältöehdotus toimeksiantajan ”Viikonloppuloma Helsingissä” nettisivulle.
Tuloksista ilmeni, että sivun nykyinen sisältö on kilpailukykyinen hakusanamarkkinoinnissa, mutta maksuttomassa hakukoneoptimoinnissa sivu jää kilpailijoiden taakse. Työn tuloksena luodussa sisältöehdotuksessa ei toteuteta hakusanamarkkinointia olemassa olevan hakusanamarkkinoinnin lisäksi yksittäiselle alasivulle. Hakukoneoptimointia voidaan parantaa ristiinlinkittämällä, sekä päivittämällä sivua säännöllisesti.
Työn sisältöehdotuksen tuloksissa myös ilmeni, että sivun nykyinen sisältö ei vastaa kohderyhmän odotuksia. Sisältö tullaan muodostamaan kuudesta alaotsikosta: ostokset, ravintolat, tapahtumat, nähtävyydet, yöelämä ja sport. Sisältöehdotus tullaan toteuttamaan kesän 2017 aikana, jonka jälkeen hakutuloksia ja sivun kävijämäärä toimivat sisältöehdotuksen onnistumisen mittareina.
Työn teoriaperusta rakentuu markkinoinnin uusista, sekä perinteisistä muodoista. Markkinoinnin uusia muotoja ovat sisältömarkkinointi, sisältöstrategia, sekä hakusanamarkkinointi. Pe-rinteisessä markkinoinnissa käsitellään matkailualan markkinointia, sekä digitaalista markkinointia.
Työssä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, joiden avulla saatiin tietoa sivun hakukonetuloksista, kohderyhmän sisältötoiveista, sekä sisällön päivityksestä. Tutkimusmenetelminä käytettiin netscoutingia ja teemahaastattelua työpajan muodossa. Netscoutingin tuloksena johdettiin sisältöehdotuksen muutostarpeet hakusanamarkkinointiin, sekä hakukoneoptimointiin. Työpajan tuloksena saatiin sisältöehdotuksen varsinainen sisältö, sekä sisällön päivitysehdotukset. Työn tuloksena luotiin sisältöehdotus toimeksiantajan ”Viikonloppuloma Helsingissä” nettisivulle.
Tuloksista ilmeni, että sivun nykyinen sisältö on kilpailukykyinen hakusanamarkkinoinnissa, mutta maksuttomassa hakukoneoptimoinnissa sivu jää kilpailijoiden taakse. Työn tuloksena luodussa sisältöehdotuksessa ei toteuteta hakusanamarkkinointia olemassa olevan hakusanamarkkinoinnin lisäksi yksittäiselle alasivulle. Hakukoneoptimointia voidaan parantaa ristiinlinkittämällä, sekä päivittämällä sivua säännöllisesti.
Työn sisältöehdotuksen tuloksissa myös ilmeni, että sivun nykyinen sisältö ei vastaa kohderyhmän odotuksia. Sisältö tullaan muodostamaan kuudesta alaotsikosta: ostokset, ravintolat, tapahtumat, nähtävyydet, yöelämä ja sport. Sisältöehdotus tullaan toteuttamaan kesän 2017 aikana, jonka jälkeen hakutuloksia ja sivun kävijämäärä toimivat sisältöehdotuksen onnistumisen mittareina.