Tuotannon ekologisuuden ja eettisyyden vaikutukset kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaatteiden vähittäiskaupassa
Voutilainen, Jasmiina (2017)
Voutilainen, Jasmiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011219
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kuluttajien kiinnostusta eettistä ja ekologista vaatetuotantoa kohtaan. Tarkoituksena oli saada selville, kiinnostaako aihe kuluttajia, kuinka kuluttajan ostokäyttäytyminen muuttuu erilaisten laiminlyöntien tullessa esille ja kuinka kuluttajat kokevat voivansa vaikuttaa yritysten toimintaan. Tämän lisäksi tarkoitus oli selvittää, kuinka paljon kuluttajat etsivät tietoa vaatealan yrityksistä ja kuinka helposti tietoa löytyy. Tuloksia haluttiin vertailla myös iän ja sukupuolen näkökulmista yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia analysoiden.
Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin. Aineiston hankinnassa käytettiin strukturoitua sekä puolistrukturoitua haastattelua kyselylomakkeen muodossa. Kysely toteutettiin Webropol-työkalulla, ja kyselyä jaettiin internetin välityksellä. Työllä ei ol-lut toimeksiantajaa mahdollisimman objektiivisen lopputuloksen saavuttamiseksi.
Tuloksista selvisi eettisen ja ekologisen vaatetuotannon ja kestävän kuluttamisen olevan todella suuri kokonaisuus, johon vaikuttavat monet tekijät. Kuluttajan iällä ja sukupuolella oli myös vaikutusta asenteisiin. Yleinen kiinnostus aihetta kohtaan oli melko suurta. Vaikuttamisen mahdollisuuksia on olemassa, ja jokaisen olisi hyvä miettiä omaa kulutustaan tai välttää ainakin huonolaatuisten vaatteiden ostoa. Tiedon jakamisella on suuri vaikutus pidemmällä aikavälillä, ja mediassa voitaisiin uutisoida epäkohdista useammin.
Tulokset huomioon ottaen yritysten kannattaisi panostaa vielä enemmän läpinäkyvyyteen ja tarjota kuluttajille mahdollisuus ottaa selvää tuotteista, joita he ostavat. Läpinäkyvyyteen ja oikein toimimiseen kannattaisi panostaa myös sen vuoksi, ettei esimerkiksi ekomallistoja pidettäisi tulevaisuudessa harhaanjohtavina. Yritykset reagoivat lukuihin, ja jos eettisyyttä ja ekologisuutta vaaditaan, ne on mahdollista saavuttaa.
Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin. Aineiston hankinnassa käytettiin strukturoitua sekä puolistrukturoitua haastattelua kyselylomakkeen muodossa. Kysely toteutettiin Webropol-työkalulla, ja kyselyä jaettiin internetin välityksellä. Työllä ei ol-lut toimeksiantajaa mahdollisimman objektiivisen lopputuloksen saavuttamiseksi.
Tuloksista selvisi eettisen ja ekologisen vaatetuotannon ja kestävän kuluttamisen olevan todella suuri kokonaisuus, johon vaikuttavat monet tekijät. Kuluttajan iällä ja sukupuolella oli myös vaikutusta asenteisiin. Yleinen kiinnostus aihetta kohtaan oli melko suurta. Vaikuttamisen mahdollisuuksia on olemassa, ja jokaisen olisi hyvä miettiä omaa kulutustaan tai välttää ainakin huonolaatuisten vaatteiden ostoa. Tiedon jakamisella on suuri vaikutus pidemmällä aikavälillä, ja mediassa voitaisiin uutisoida epäkohdista useammin.
Tulokset huomioon ottaen yritysten kannattaisi panostaa vielä enemmän läpinäkyvyyteen ja tarjota kuluttajille mahdollisuus ottaa selvää tuotteista, joita he ostavat. Läpinäkyvyyteen ja oikein toimimiseen kannattaisi panostaa myös sen vuoksi, ettei esimerkiksi ekomallistoja pidettäisi tulevaisuudessa harhaanjohtavina. Yritykset reagoivat lukuihin, ja jos eettisyyttä ja ekologisuutta vaaditaan, ne on mahdollista saavuttaa.