Palvelumuotoilun ja lahjoittajakeskeisyyden vahvistaminen nonprofit-organisaation varainhankintatoiminnassa
Kontkanen, Outi (2017)
Kontkanen, Outi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011232
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan lahjoittajakeskeisyyden vahvistamista Suomen Sydänliitto ry:n varainhankintatoiminnassa. Tavoitteena on palvelumuotoilun keinoin tunnistaa kasvun mahdollistavat toimenpiteet ja vaikuttamiskeinot.
Lahjoittamiskäyttäytyminen on tällä hetkellä voimakkaassa muutoksessa, kun ihmisten osallistuminen on muuttumassa enemmän kertaluontoiseksi. Nonprofit-organisaatioiden rooli huolehtia ihmisten ja yhteiskunnan hyvinvoinnista tulee kuitenkin tulevaisuudessa kasvamaan, ja sillä on suora vaikutus myös varainhankintatoiminnan kasvu- ja kehittämistarpeeseen voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden toiminnassa.
Teoreettisessa viitekehyksessä lahjoittajakeskeisyyttä on tarkastelu asiakasymmärryksen, arvotekijöiden, palvelumuotoilun ja vaikuttamismuotoilun kautta. Tutkimuksellinen osuus on kuvattu palvelumuotoiluprosessin vaiheiden mukaisesti keskittyen kolmeen ensimmäiseen: määrittelyyn, tutkimukseen ja suunnitteluun.
Tutkimuksessa käytetään laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmiä ja hyödynnetään palvelumuotoilun menetelmiä tulosten kuvaamisessa. Tutkimusaineiston muodostavat sekundääriaineistona käytetyt asiakas- ja markkinatutkimukset, puhelinhaastatteluaineisto sekä työpajatoiminnan kautta saatu tutkimusaineisto.
Keskeisenä tekijänä tutkimuksen tuotoksissa on asiakasymmärryksen syventäminen kohdeorganisaation toiminnassa. Kehittämisehdotuksena on esitetty palvelumuotoilun yhteiskehittämisen ja palveluiden jatkuvan arvioinnin juurruttamista osaksi organisaation toimintaa.
Tutkimuksen tuloksena on kuvattu lahjoittamisen Service Blueprint –malli ja luotu organisaatiolle ehdotukset lahjoittajapersoonista, joiden tarkoituksena on syventää asiakasymmärrystä organisaatiossa sekä luoda polku aidosti lahjoittajalähtöiseen toimintaan.
Lahjoittamiskäyttäytyminen on tällä hetkellä voimakkaassa muutoksessa, kun ihmisten osallistuminen on muuttumassa enemmän kertaluontoiseksi. Nonprofit-organisaatioiden rooli huolehtia ihmisten ja yhteiskunnan hyvinvoinnista tulee kuitenkin tulevaisuudessa kasvamaan, ja sillä on suora vaikutus myös varainhankintatoiminnan kasvu- ja kehittämistarpeeseen voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden toiminnassa.
Teoreettisessa viitekehyksessä lahjoittajakeskeisyyttä on tarkastelu asiakasymmärryksen, arvotekijöiden, palvelumuotoilun ja vaikuttamismuotoilun kautta. Tutkimuksellinen osuus on kuvattu palvelumuotoiluprosessin vaiheiden mukaisesti keskittyen kolmeen ensimmäiseen: määrittelyyn, tutkimukseen ja suunnitteluun.
Tutkimuksessa käytetään laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmiä ja hyödynnetään palvelumuotoilun menetelmiä tulosten kuvaamisessa. Tutkimusaineiston muodostavat sekundääriaineistona käytetyt asiakas- ja markkinatutkimukset, puhelinhaastatteluaineisto sekä työpajatoiminnan kautta saatu tutkimusaineisto.
Keskeisenä tekijänä tutkimuksen tuotoksissa on asiakasymmärryksen syventäminen kohdeorganisaation toiminnassa. Kehittämisehdotuksena on esitetty palvelumuotoilun yhteiskehittämisen ja palveluiden jatkuvan arvioinnin juurruttamista osaksi organisaation toimintaa.
Tutkimuksen tuloksena on kuvattu lahjoittamisen Service Blueprint –malli ja luotu organisaatiolle ehdotukset lahjoittajapersoonista, joiden tarkoituksena on syventää asiakasymmärrystä organisaatiossa sekä luoda polku aidosti lahjoittajalähtöiseen toimintaan.