Cessna 150/152 -avioniikan modernisointi : mekaaninen asennus
Järn, Veli-Matti (2017)
Järn, Veli-Matti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111305
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö päätettiin toteuttaa Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) lentokoneasentajien koulutuslinjan lentokoneen kunnostus ja modernisointi projektin yhteyteen. Tilaajana ja työn valvojana toimi lentokoneasentajaopiskelijoiden kouluttaja Jorma Penttilä. Projektin tavoitteena on loppuunsaattaa Cessna 150/152 -lentokoneen päivitettävän avioniikan ohjaamoon sijoittaminen, prosessin dokumentoi, luoda sen pohjalta (Tredu) mekaniikkaopiskelijoiden opetuskäyttöön käsiteltävien osien asennus ja huoltomanuaali sekä viimeistellä ja esitellä projektin kulku näiden kansien sisälle. Tavoitteena oli lisäksi suunnitella, valmistaa ja koota tuotetut osat ehyeksi kokonaisuudeksi ohjaamoon toteuttaen dokumentointia samanaikaisesti suunnitelman edetessä. Tähän kirjaseen on sisällytetty havainnollistaen projektin kulku viiden luvun muodossa. Projektissa oli tarkoitus käydä läpi jo valmistettujen avioniikan asennukseen suunniteltujen paneelien tuotekehitys. Tähän kuului asennusongelmien etsiminen ja niiden ratkaiseminen. Pääasiallinen käyttöväline oli suunnittelu- ja mallinnusohjelma Vertex. Suuntaviivana käytettiin raakaa fyysistä osien asettelemista paikoilleen peilaten jatkuvasti projektin tavoitteisiin, sekä suunnittelu-, mallinnus-, materiaali- ja asennusteknisiin normeihin ja kokemuksiin lähdekirjallisuuden, liitteiden sekä puhtaan kokeellisen tieteen puitteissa.
Tavoitteista tärkein oli paneelien tuotekehittäminen, johon kuuluivat pinnoituksen ja laite-etikettien kartoittaminen ja toteuttaminen. Lähes yhtä isoon rooliin nousi matkan aikana havaittu tarve erillisen ohjaamopaneeliston uuden muotosuojan rakentamiselle. Muita projektin muutoin näyttävälle onnistumiselle tärkeitä elementtejä olivat välttävän tukirakenteen rakennus sekä muutamalle avioniikan komponentille tarvittava erillinen hyllyrakenne paneeliston taakse. Edellä mainittujen kohteiden osalta kaikki saatiin toteutettua. Nämä kuitenkin osoittautuivat huimasti odotettua työläämmiksi, joten asennus- ja huolto-ohjeen kokoaminen jouduttiin jättämään pois. Myös haluttujen GPS-antennin ja servojen osalta asennuksen suunnitteleminen ja toteuttaminen jouduttiin keskeyttämään. Aika ei myöskään riittänyt ohjaamorakenteen kokonaisvaltaiseen tukirakenteen valmistamiseen.
Projektin paisumisesta ja aikataulun viivästymisestä huolimatta lopputulos oli erittäin onnistunut ja näyttävä. Koneen monien kunnostusalueiden ollessa vielä työn alla tämän työn tuloksena kojetaulu näyttää jo modernin lentokoneen ohjaamon kojetaululta
Tavoitteista tärkein oli paneelien tuotekehittäminen, johon kuuluivat pinnoituksen ja laite-etikettien kartoittaminen ja toteuttaminen. Lähes yhtä isoon rooliin nousi matkan aikana havaittu tarve erillisen ohjaamopaneeliston uuden muotosuojan rakentamiselle. Muita projektin muutoin näyttävälle onnistumiselle tärkeitä elementtejä olivat välttävän tukirakenteen rakennus sekä muutamalle avioniikan komponentille tarvittava erillinen hyllyrakenne paneeliston taakse. Edellä mainittujen kohteiden osalta kaikki saatiin toteutettua. Nämä kuitenkin osoittautuivat huimasti odotettua työläämmiksi, joten asennus- ja huolto-ohjeen kokoaminen jouduttiin jättämään pois. Myös haluttujen GPS-antennin ja servojen osalta asennuksen suunnitteleminen ja toteuttaminen jouduttiin keskeyttämään. Aika ei myöskään riittänyt ohjaamorakenteen kokonaisvaltaiseen tukirakenteen valmistamiseen.
Projektin paisumisesta ja aikataulun viivästymisestä huolimatta lopputulos oli erittäin onnistunut ja näyttävä. Koneen monien kunnostusalueiden ollessa vielä työn alla tämän työn tuloksena kojetaulu näyttää jo modernin lentokoneen ohjaamon kojetaululta