MAKSULIIKEPALVELUIDEN DIGITALISOITUMINEN YRITYSTEN NÄKÖKULMASTA
Nyby, Johanna; Turpeinen, Tiia (2017)
Nyby, Johanna
Turpeinen, Tiia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910740
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on yritysten maksuliikepalveluiden digitalisoituminen yrityksen näkökulmasta. Internet ja digitalisaatio ovat tehneet suuren vaikutuksen yritysten kirjanpitoon sekä maksuliikenteeseen, joten halusimme tutkia aihetta tarkemmin ja nimenomaan yrittäjien omia kokemuksia liittyen maksuliikepalveluiden digitalisoitumiseen. Aihetta lähestymme kolmen tutkimuskysymyksen ohjaamana: Ovatko digitaaliset maksuliikepalvelut olleet helppoja ja nopeita ottaa käyttöön? Ovatko yritykset saaneet käyttöönottoon neuvontaa ja tukea? Ovatko digitaaliset maksuliikepalvelut vähentäneet vai lisänneet maksuliikenteeseen yrityksissä käytettävää työaikaa? Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, onko yritysten oma kokemus digitaalisuuden tehokkuudesta samoilla linjoilla palveluntarjoajien kertoman kanssa.
Teoriaosuudessa keskitytään digitaalisuuden määritelmän avaamiseen, sekä käydään läpi pankkien maksuliikejärjestelmän kehittyminen ja digitaalisten maksuliikepalveluiden kehitys vuosikymmenittäin. Teorialuvussa esitellään yleisimmät yrityksillä käytössä olevat digitaaliset maksuliikepalvelut ja näiden käyttötarkoitus. Lopuksi tutkimme asiakaskokemuksen vaikutusta palveluiden valintaan sekä muutoksiin suhtautumista yleisellä tasolla. Tutkimuksen toteutimme monivalintakyselynä, minkä lähetimme yrityksille sähköpostitse valtakunnallisesti. Kyselyn vas-tausprosentti oli 5,7. Kyselyn tuloksiin haimme syventävää otetta asiantuntijahaastattelun kautta.
Tutkimustuloksen perusteella voidaan olettaa, että yritykset ovat pääosin saaneet digitaaliset maksuliikepalvelut käyttöönsä ilman suurempia ongelmia. Digitaalisten maksuliikepalveluiden myötä suurin osa yrityksistä piti talouden seurantaa ja suunnittelua helpompana. Myös ajankäytön ja kustannusten välillä koettiin muutos parempaan suuntaan aiempaan verrattuna. Vaikka enemmistö olikin tyytyväinen palveluihin, oli tyytymättömiäkin joukossa jonkin verran. Yrittäjien negatiivisten kokemusten digitaalisista maksuliikepalveluista voitiin päätellä johtuvan yrittäjän omista IT-taidoista, palveluntarjoajan ja yrittäjän välisen kommunikaation onnistumisesta sekä yleisestä negatiivisesta suhtautumisesta uusiin asioihin.
Teoriaosuudessa keskitytään digitaalisuuden määritelmän avaamiseen, sekä käydään läpi pankkien maksuliikejärjestelmän kehittyminen ja digitaalisten maksuliikepalveluiden kehitys vuosikymmenittäin. Teorialuvussa esitellään yleisimmät yrityksillä käytössä olevat digitaaliset maksuliikepalvelut ja näiden käyttötarkoitus. Lopuksi tutkimme asiakaskokemuksen vaikutusta palveluiden valintaan sekä muutoksiin suhtautumista yleisellä tasolla. Tutkimuksen toteutimme monivalintakyselynä, minkä lähetimme yrityksille sähköpostitse valtakunnallisesti. Kyselyn vas-tausprosentti oli 5,7. Kyselyn tuloksiin haimme syventävää otetta asiantuntijahaastattelun kautta.
Tutkimustuloksen perusteella voidaan olettaa, että yritykset ovat pääosin saaneet digitaaliset maksuliikepalvelut käyttöönsä ilman suurempia ongelmia. Digitaalisten maksuliikepalveluiden myötä suurin osa yrityksistä piti talouden seurantaa ja suunnittelua helpompana. Myös ajankäytön ja kustannusten välillä koettiin muutos parempaan suuntaan aiempaan verrattuna. Vaikka enemmistö olikin tyytyväinen palveluihin, oli tyytymättömiäkin joukossa jonkin verran. Yrittäjien negatiivisten kokemusten digitaalisista maksuliikepalveluista voitiin päätellä johtuvan yrittäjän omista IT-taidoista, palveluntarjoajan ja yrittäjän välisen kommunikaation onnistumisesta sekä yleisestä negatiivisesta suhtautumisesta uusiin asioihin.