PANIMOYHTIÖ TUJUN MARKKINOINTI JA TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN
Reponen, Joni (2017)
Reponen, Joni
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111377
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantaja on alkoholijuomia valmistava panimoyhtiö Tuju oy. Kaupallisen toimintansa pienpanimo Tuju aloitti loppuvuodesta 2016. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, miten markkinointia voisi kehittää ja kasvattaa tunnettuutta. Tujun tuotteita on myynnissä Alkoissa, ravintoloissa ja vähittäiskaupoissa. Tujun tuotannosta suurin osa menee vähittäiskauppamyyntiin. Tässä työssä kohderyhmänä on kuluttaja-asiakkaat. Joulukuussa 2016 markkinoille tuli ensimmäinen vähittäiskauppatuote. Yhdellä vähittäiskauppatuotteella ei oltu saavutettu haluttua tulosta, mutta myöhemmin lanseerattiin kaksi uutta tuotetta. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista menetelmää havainnointia ongelman ymmärtämiseksi ja ratkaisemiseksi. Havainnoimalla vähittäiskaupoissa selvitettiin, missä ongelma oli ollut. Yksi tuote ei tuonut haluttua näkyvyyttä, mutta kolmella tuotteella oli saavutettu vähintäänkin hyvä hyllynäkyvyys vähittäiskaupoissa, osan kauppiaista korostaen vielä paikallisuutta hintalapuissaan.
Tujusta ei vielä voida puhua brändinä. Brändin mitattava yksi mitattavista arvoista on tunnettuus. Tunnettu brändi helpottaa myyntiä ja brändillä on kuluttajien mielessä oma identiteettinsä. Työssä keskityttiin luomaan brändi-identiteettiä panimolle ja tuotteille. Panimoyhtiö Tujun ollessa pääbrändi ja tuotteiden alabrändejä. Työssä tutkittiin kvalitatiivisella menetelmällä tuotteisiin kohdistuvan sloganin käyttökelpoisuutta. Tutkittu slogan ei käyttäytynyt halutulla tavalla ja oli käyttökelvoton. Panimoyhtiö Tujulle sopivaa brändi-identiteettiä ruvettiin rakentamaan Tujuun liittyvistä elementeistä (henkilöt, idea, adjektiivit) tarinan muodossa, ideoiden samalla tarinan levitystä.
Alkoholituotteiden markkinointi on alkoholilaissa tiukasti rajoitettua ja osin tulkinnanvaraista. Kaikessa tehdyssä työssä huomioitiin alkoholilaki. Tulkinnanvaraisissa tilanteissa tutkimuslinjan todettiin toimivan alkoholilakia vastaan, tästä seurasi kyseisen tutkimuslinjan lopetus. Työn aikana sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi esityksen alkoholilain kokonaisuudistuksesta. Esityksestä poimittiin keskeisiä kohtia ja analysoitiin mitä ne toteutuessaan merkitsisivät pienpanimolle.
Tujusta ei vielä voida puhua brändinä. Brändin mitattava yksi mitattavista arvoista on tunnettuus. Tunnettu brändi helpottaa myyntiä ja brändillä on kuluttajien mielessä oma identiteettinsä. Työssä keskityttiin luomaan brändi-identiteettiä panimolle ja tuotteille. Panimoyhtiö Tujun ollessa pääbrändi ja tuotteiden alabrändejä. Työssä tutkittiin kvalitatiivisella menetelmällä tuotteisiin kohdistuvan sloganin käyttökelpoisuutta. Tutkittu slogan ei käyttäytynyt halutulla tavalla ja oli käyttökelvoton. Panimoyhtiö Tujulle sopivaa brändi-identiteettiä ruvettiin rakentamaan Tujuun liittyvistä elementeistä (henkilöt, idea, adjektiivit) tarinan muodossa, ideoiden samalla tarinan levitystä.
Alkoholituotteiden markkinointi on alkoholilaissa tiukasti rajoitettua ja osin tulkinnanvaraista. Kaikessa tehdyssä työssä huomioitiin alkoholilaki. Tulkinnanvaraisissa tilanteissa tutkimuslinjan todettiin toimivan alkoholilakia vastaan, tästä seurasi kyseisen tutkimuslinjan lopetus. Työn aikana sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi esityksen alkoholilain kokonaisuudistuksesta. Esityksestä poimittiin keskeisiä kohtia ja analysoitiin mitä ne toteutuessaan merkitsisivät pienpanimolle.