Kuvaus mainosvideotuotannossa : Case: Taidehalli Seinäjoki
Alho, Matti (2017)
Alho, Matti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111420
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni on kaksi osaa, mainosvideo ja kirjallinen osuus. Mainosvideonani tein Seinäjoen Taidehallille hieman alle kolmeminuuttisen mainosvideon. Työn tilasi Seinäjoen Taidehalli, yhteyshenkilönä näyttelykoordinaattori Sanna Karimäki-Nuutinen. Tein koko tuotannon yksin alusta asti ja kalustona käytin Seinäjoen ammattikorkeakoulun kuvauskalustoa. Erillistä rahoitusta tuotantoon ei haettu. Ainoastaan tuotannon aikana minulla oli yksi kuvausassistentti mukana auttamassa kuvauksissa.
Mainosvideossa esitellään Seinäjoen Taidehallin tiloja ja oheistoimintaa. Kuvaukset tehtiin kolmena päivänä ja muodostivat yhdessä kolme eri osiota, joista lopullinen video koostui: haastattelu, tilaesittely ja oheistoiminnan kuvat. Kirjallisen osion alussa kerron lyhyesti mainoselokuvan historiasta Suomessa, sen päälajityypeistä ja erityispiirteistä, joita hyvän mainosvideon pitäisi sisältää. Esittelen mainosvideon tuotantoprosessin kuvaajan näkökulmasta; millaisia päätöksiä tein ja kuinka ne muuttuivat tuotannon aikana. Lopuksi listaan muutamia tuotannon aikana ilmenneitä ongelmatilanteita ja mahdollisia ratkaisuja niihin.
Lopputuloksena syntyi mainosvideo, joka täytti kaikki tilaajan sille esittämät vaatimukset. Tuotannolliset tavoitteet saavutettiin ja aikataulussa pysyttiin lähes täysin koko tuotannon ajan. Tuotannon aikana sain käyttää myös paljon uutta kalustoa, joka vahvisti omaa osaamistani. Oma tieto ja ymmärrys videotuotannon prosessista kokonaisuutena kasvoi. Muutamia ongelmatilanteita ilmeni kuvausten aikana, ne myös vaikeuttivat ja työllistivät hieman enemmän tuotannon jälkituotantovaihetta.
Mainosvideossa esitellään Seinäjoen Taidehallin tiloja ja oheistoimintaa. Kuvaukset tehtiin kolmena päivänä ja muodostivat yhdessä kolme eri osiota, joista lopullinen video koostui: haastattelu, tilaesittely ja oheistoiminnan kuvat. Kirjallisen osion alussa kerron lyhyesti mainoselokuvan historiasta Suomessa, sen päälajityypeistä ja erityispiirteistä, joita hyvän mainosvideon pitäisi sisältää. Esittelen mainosvideon tuotantoprosessin kuvaajan näkökulmasta; millaisia päätöksiä tein ja kuinka ne muuttuivat tuotannon aikana. Lopuksi listaan muutamia tuotannon aikana ilmenneitä ongelmatilanteita ja mahdollisia ratkaisuja niihin.
Lopputuloksena syntyi mainosvideo, joka täytti kaikki tilaajan sille esittämät vaatimukset. Tuotannolliset tavoitteet saavutettiin ja aikataulussa pysyttiin lähes täysin koko tuotannon ajan. Tuotannon aikana sain käyttää myös paljon uutta kalustoa, joka vahvisti omaa osaamistani. Oma tieto ja ymmärrys videotuotannon prosessista kokonaisuutena kasvoi. Muutamia ongelmatilanteita ilmeni kuvausten aikana, ne myös vaikeuttivat ja työllistivät hieman enemmän tuotannon jälkituotantovaihetta.