E-learning experiences of Nursing students
Doan, Dung; Paavonen, Ksenia (2017)
Doan, Dung
Paavonen, Ksenia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011064
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on analysoida hoitoalan opiskelijoiden kokemuksia opiskelusta verkon välityksellä. Projekti pyrkii objektiivisesti kuvailemaan oppilaiden kokemuksia erilaisten nettiopiskeluvälineiden, -alustojen ja -kurssien kautta.
Tutkimuksen pääasiallisia teemoja ovat oppimisteknologia ja hoitajuus. Tutkimuksessa käytettiin näyttöön perustuvaa teoriaa hoitoprosessista ja internet-teknologiasta, nykyisten opetustrendien analysoimiseen tulevien terveysalan ammattilaisten parissa. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusta, joka muodostui systemaattisesta arvioinnista ja induktiivisesta sisällönanalyysista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat hoitoalan tutkinto-opiskelijat.Tietoa kerättiin näyttöön perustuvista tieteellisistä arttikkeleista, joita analysoitiin induktiivisella sisällönanaalyysillä.
Tutkimus vastasi menestyksekkäästi asetettuihin kysymyksiin. Tutkimustulokset vahvistavat, että opiskelua voidaan edistää koulutusteknologialla, ja verkkokurssit ohittavat perinteiset opiskelumuodot interaktiivisuudessa, sovellettavuudessa, kustannustehokkuudessa sekä ajan tehokkaassa käytössä.
Tätä projektia olisi mielekästä jatkaa eteenpäin, sillä teknologia kehittyy jatkuvasti ja tulevat hoitoalan opiskelijasukupolvet, niin kotimaassa kuin ulkomailla, tulevat enenemässä määrin hyödyntämään verkko-opiskeluteknologiaa koulutuksessaan.
Tutkimuksen pääasiallisia teemoja ovat oppimisteknologia ja hoitajuus. Tutkimuksessa käytettiin näyttöön perustuvaa teoriaa hoitoprosessista ja internet-teknologiasta, nykyisten opetustrendien analysoimiseen tulevien terveysalan ammattilaisten parissa. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusta, joka muodostui systemaattisesta arvioinnista ja induktiivisesta sisällönanalyysista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat hoitoalan tutkinto-opiskelijat.Tietoa kerättiin näyttöön perustuvista tieteellisistä arttikkeleista, joita analysoitiin induktiivisella sisällönanaalyysillä.
Tutkimus vastasi menestyksekkäästi asetettuihin kysymyksiin. Tutkimustulokset vahvistavat, että opiskelua voidaan edistää koulutusteknologialla, ja verkkokurssit ohittavat perinteiset opiskelumuodot interaktiivisuudessa, sovellettavuudessa, kustannustehokkuudessa sekä ajan tehokkaassa käytössä.
Tätä projektia olisi mielekästä jatkaa eteenpäin, sillä teknologia kehittyy jatkuvasti ja tulevat hoitoalan opiskelijasukupolvet, niin kotimaassa kuin ulkomailla, tulevat enenemässä määrin hyödyntämään verkko-opiskeluteknologiaa koulutuksessaan.