Työyhteisöviestinnän toimivuus suomalaisen yrityksen Viron toimipisteessä
Kortelainen, Kristiina (2017)
Kortelainen, Kristiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188948
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää työyhteisöviestinnän toimivuutta suomalaisen yrityksen Virossa sijaitsevassa toimipisteessä. Tutkimuksen näkökulmana oli Viron toimipisteen työntekijöiden mielipiteet yrityksen sisäisestä viestinnästä.
Tutkimuksessa kartoitettiin yrityksen ulkomaan toimipisteen sisäisen viestinnän nykytilannetta. Tutkimuksessa selvitettiin henkilöstön näkemyksiä sisäisen viestinnän toimivuudesta sekä tuotiin esille yrityksen työyhteisöviestinnän ongelmia ja kehityskohteita.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen yhdistelmä. Tutkimusmetodina käytettiin strukturoitua kyselyä. Kyselylomake toteutettiin sekä sähköisenä että paperisena kaiken kaikkiaan kolmella eri kielellä: suomeksi, viroksi ja venäjäksi.
Monilta osin yrityksen viestintää voidaan pitää melko onnistuneena. Merkittävimmiksi kehittämistä kaipaaviksi seikoiksi osoittautuivat tiedon liikkuvuus osastojen välillä, viestintäilmapiiri, viestinnän avoimuus, esimiesten ja alaisten välinen viestintäyhteys sekä palautteen antaminen.
Tutkimuksen perimmäisenä tavoitteena oli luoda yritykselle paremmat mahdollisuudet kehittää työyhteisöviestintäänsä ja siten myös henkilöstön työhyvinvointia ja toiminnan tehokkuutta. Yrityksellä ei ole kirjallista viestintäsuunnitelmaa, joten tutkimus toimii myös perustana yrityksen viestintäsuunnitelmalle, jonka avulla yritys voi jatkossa parantaa tiedonkulkua ja yhtenäistää työyhteisöviestintää sekä lisätä luottamusta ja avoimuutta kaikissa toimipisteissä ja kaikilla osastoilla.
Tutkimuksessa kartoitettiin yrityksen ulkomaan toimipisteen sisäisen viestinnän nykytilannetta. Tutkimuksessa selvitettiin henkilöstön näkemyksiä sisäisen viestinnän toimivuudesta sekä tuotiin esille yrityksen työyhteisöviestinnän ongelmia ja kehityskohteita.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen yhdistelmä. Tutkimusmetodina käytettiin strukturoitua kyselyä. Kyselylomake toteutettiin sekä sähköisenä että paperisena kaiken kaikkiaan kolmella eri kielellä: suomeksi, viroksi ja venäjäksi.
Monilta osin yrityksen viestintää voidaan pitää melko onnistuneena. Merkittävimmiksi kehittämistä kaipaaviksi seikoiksi osoittautuivat tiedon liikkuvuus osastojen välillä, viestintäilmapiiri, viestinnän avoimuus, esimiesten ja alaisten välinen viestintäyhteys sekä palautteen antaminen.
Tutkimuksen perimmäisenä tavoitteena oli luoda yritykselle paremmat mahdollisuudet kehittää työyhteisöviestintäänsä ja siten myös henkilöstön työhyvinvointia ja toiminnan tehokkuutta. Yrityksellä ei ole kirjallista viestintäsuunnitelmaa, joten tutkimus toimii myös perustana yrityksen viestintäsuunnitelmalle, jonka avulla yritys voi jatkossa parantaa tiedonkulkua ja yhtenäistää työyhteisöviestintää sekä lisätä luottamusta ja avoimuutta kaikissa toimipisteissä ja kaikilla osastoilla.