Regnbågsreklam : Marknadsföring till hbtq-segmentet
Degerlund, Cecilia (2017)
Degerlund, Cecilia
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111466
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet är att med hjälp av litteraturgenomgång kartlägga motiv för företag att marknadsföra sig till hbtq-segmentet samt att genom semiotisk analys av reklambilder riktade till detta segment granska vilka element som är utmärkande för hbtq-reklam jämfört med heteronormativ reklam. Litteraturgenomgången ger läsaren vetenskap om de fördelar som finns för företag att marknadsföra till hbtq-segmentet. Den semiotiska bildanalysen ger läsaren en uppskattning av hurdan reklam som görs för att nå segmentet, vilka element som stiger fram i reklamerna och vad som gör att de skiljer sig från heteronormativ reklam. Företagen bakom reklambilderna som valts representerar olika branscher. Analysen utgår från ett schema av analyskriterier och fokusen ligger i bildernas denotativa och konnotativa koder. Ur litteraturgenomgången framgår att de främsta motiveringarna till att rikta marknadsföring till hbtq-segmentet är relaterade till företagets rykte, kundernas lojalitet, etisk konsumering samt köpkraften av hbtq-kundgruppen och dess vänner. Den semiotiska analysen lyfter fram flera element som används i hbtq-reklam. Användning av pro-hbtq budskap, samkönade par samt regnbågsfärger är utmärkande för hbtq-reklam och förekommer inte i heteronormativ reklam. The aim of this thesis is to through a literature review identify motives for companies to market to the lgbtq-segment and by using a semiotic analysis of commercial advertise- ments targeting the segment examine what elements that are characteristic for lgbtq-advertising in comparison with heteronormative advertising. The literature review gives the reader knowledge of the advantages of marketing to the lgbtq-segment. The semiotic analysis gives the reader an understanding of the kind of advertisements that are made to reach the segment and what makes them different from heteronormative advertisement. The companies behind the advertisements represent different industries. The semiotic analysis is based on a list of analytical criteria, and the focus of the analysis is on the denotative and connotative codes of the images. The literature review shows that the main reasons for targeting marketing to the lgbtq-segment are related to corporate reputation, customer loyalty, ethical consumption and the purchasing power of the lgbtq-customer group and friends of this group. The semiotic analysis highlights several elements used in lgbtq-advertising. The use of pro-lgbtq messages, same-sex couples and rainbow colours are characteristic for lgbtq-advertising and do not appear in heteronormative advertising.