Tekoälyn vaikutus ostolaskujen käsittelyyn
Hakkarainen, Ville (2017)
Hakkarainen, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111517
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten tekoäly vaikuttaa ostolaskujen käsittelyyn toimeksiantajayrityksen ostoreskontrassa. Toimeksiantajayritys on ottanut tekoälysovelluksen käyttöön ostolaskujen käsittelyn helpottamiseksi, ja he toivoivat selvitystä siitä, miten tekoäly on vaikuttanut ostolaskujen käsittelyyn. Toimeksiantajayritys toivoi pysyvänsä nimettömänä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimustyyppisesti. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen, ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää ostoreskontran työntekijöiden kokemuksia tekoälyn toiminnasta ja siitä, miten se vaikuttaa heidän työskentelyyn. Haastattelut toteutettiin yrityksen tiloissa ja haastateltavia työntekijöitä oli yhteensä neljä.
Teemahaastattelujen avulla saatiin tutkimusaineistoa, jonka perusteella tekoälystä ei tällä hetkellä ole käytännön hyötyä ostolaskujen käsittelyyn. Tällä hetkellä se pääosin hidastaa työntekoa ylimääräisten työvaiheiden takia. Ostoreskontran työntekijät kuitenkin kokivat tekoälyn positiivisena asiana ja uskoivat sen potentiaaliin tulevaisuudessa. He uskoivat, että ostolaskujen käsittelyyn kuluva työaika tulee vähenemään tekoälyn toiminnan parantuessa, ja että heidän työnkuvansa tulee muuttumaan enemmän tarkistus- ja seurantapainotteiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimustyyppisesti. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen, ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää ostoreskontran työntekijöiden kokemuksia tekoälyn toiminnasta ja siitä, miten se vaikuttaa heidän työskentelyyn. Haastattelut toteutettiin yrityksen tiloissa ja haastateltavia työntekijöitä oli yhteensä neljä.
Teemahaastattelujen avulla saatiin tutkimusaineistoa, jonka perusteella tekoälystä ei tällä hetkellä ole käytännön hyötyä ostolaskujen käsittelyyn. Tällä hetkellä se pääosin hidastaa työntekoa ylimääräisten työvaiheiden takia. Ostoreskontran työntekijät kuitenkin kokivat tekoälyn positiivisena asiana ja uskoivat sen potentiaaliin tulevaisuudessa. He uskoivat, että ostolaskujen käsittelyyn kuluva työaika tulee vähenemään tekoälyn toiminnan parantuessa, ja että heidän työnkuvansa tulee muuttumaan enemmän tarkistus- ja seurantapainotteiseksi.