Terveydenhuollon tietojärjestelmän koulutusmuotojen ja asiakaskunnan koulutustarpeiden kartoittaminen
Heinilä, Tiia (2017)
Heinilä, Tiia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111678
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää erilaisten koulutusmuotojen käytettävyyttä. Tämän lisäksi kartoitettiin potilastietojärjestelmää käyttävien asiakkaiden näkemyksiä siitä, miten kattavaksi he kokevat saamansa ohjelman käyttökoulutuksen sekä millaisen koulutustavan he mieltävät itselleen kaikkein hyödyllisimmäksi. Toimeksiantajana oli AcuVitec, joka tuottaa terveydenhuollon potilastietojärjestelmää, Acutea.
Työ toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä: asiakasorganisaatioiden pääyh-teyshenkilöille lähetettiin kyselylomake, jossa esitetyillä kysymyksillä selvitettiin ohjelman käyttöön saadun koulutuksen määrää ja laatua asiakkaiden oman kokemuksen mukaan sekä eri koulutusmenetelmien suosiota ja kannattavuutta. Kyselyn luomiseen käytettiin Webropol- kyselytyökalua, jota yritys käyttää yleisesti asiakaskyselyiden tekoon. Työkalulla oli mahdollista laatia raportteja saaduista tuloksista.
Kyselyn tulokset toivat esille toimialakohtaisesti asiakkaiden mielipiteitä saamastaan koulutuksesta. Pääosin koulutus koettiin kattavaksi. Asiakkaiden avoimissa vastauksissa ja monivalintakysymyksissä tuli esille lisäkoulutustoiveita. Erityisesti toivottiin lisää koulutusta joistakin ohjelman osa-alueista, uusista ominaisuuksista sekä kansallisista muutoksista, kuten potilastiedon sähköinen arkisto.
Asiakaskyselyn tulosten analysoinnin tueksi toteutettiin vielä toinen kysely sisäisesti. Tämäkin kysely tehtiin käyttäen Webropol-työkalua ja se lähetettiin kaikille asiakasrajapinnassa työskenteleville henkilöille. Kysely oli lyhyt ja sen avulla selvitettiin henkilöstön näkökulmaa siihen, mitkä koulutusmuodot heidän kokemuksensa mukaan ovat millekin asiakasryhmälle osoittautuneet suosituimmaksi. Vertailtaessa henkilöstön ja asiakkaiden vastauksia, ilmeni joitakin eroavaisuuksia. Pääasiassa näkemykset olivat melko yhteneväisiä.
Työ toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä: asiakasorganisaatioiden pääyh-teyshenkilöille lähetettiin kyselylomake, jossa esitetyillä kysymyksillä selvitettiin ohjelman käyttöön saadun koulutuksen määrää ja laatua asiakkaiden oman kokemuksen mukaan sekä eri koulutusmenetelmien suosiota ja kannattavuutta. Kyselyn luomiseen käytettiin Webropol- kyselytyökalua, jota yritys käyttää yleisesti asiakaskyselyiden tekoon. Työkalulla oli mahdollista laatia raportteja saaduista tuloksista.
Kyselyn tulokset toivat esille toimialakohtaisesti asiakkaiden mielipiteitä saamastaan koulutuksesta. Pääosin koulutus koettiin kattavaksi. Asiakkaiden avoimissa vastauksissa ja monivalintakysymyksissä tuli esille lisäkoulutustoiveita. Erityisesti toivottiin lisää koulutusta joistakin ohjelman osa-alueista, uusista ominaisuuksista sekä kansallisista muutoksista, kuten potilastiedon sähköinen arkisto.
Asiakaskyselyn tulosten analysoinnin tueksi toteutettiin vielä toinen kysely sisäisesti. Tämäkin kysely tehtiin käyttäen Webropol-työkalua ja se lähetettiin kaikille asiakasrajapinnassa työskenteleville henkilöille. Kysely oli lyhyt ja sen avulla selvitettiin henkilöstön näkökulmaa siihen, mitkä koulutusmuodot heidän kokemuksensa mukaan ovat millekin asiakasryhmälle osoittautuneet suosituimmaksi. Vertailtaessa henkilöstön ja asiakkaiden vastauksia, ilmeni joitakin eroavaisuuksia. Pääasiassa näkemykset olivat melko yhteneväisiä.