Ljussättning som kreativ process : Hur ser min kreativa process ut som gaffer i webbserien Badrumshistorier?
Rauma, Theresa (2017)
Rauma, Theresa
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111687
Tiivistelmä
Tämä työ käsittelee luovaa prosessia, jonka olen läpikäynyt valaisijan tehtävässä lyhytelokuvan tuotannossa. Tässä työssä luovaa prosessia käsitellään analyyttisestä näkökulmasta. Tämän analyysin tarkoitus on selvittää mitä luova prosessi pohjimmiltaan on, miten prosessi etenee ja mitkä seikat vaikuttavat sen etenemiseen. Toteuttaakseni toiveeni saada syvempää ymmärrystä luovasta prosessista, keskitän huomioni ainoastaan omiin kokemuksiin. Oman prosessin ymmärtäminen antaa myös mahdollisuuden ymmärtää muita samassa tilanteessa.
Materiaalina tähän analyysiin olen käyttänyt ”Badrumshistorier”- nimisen netti-sarjan tuotannossa läpikäyneeni luovaa prosessia valaisijana. Metodina olen käyttänyt Bengt Renanderin teoriaa, joka jakaa luovan prosessin kolmeen vaiheeseen ja kahteentoista tunteeseen.
Jotta saisin paremman ymmärryksen luovaan prosessiin mahdollisista vaikuttajista, olen tutkinut luovuutta yksilöllisenä prosessina mutta myös yhteisöllisenä prosessina. Vaikka ryhmädynamiikalla on iso vaikutus luovaan prosessiin, olen oivaltanut tätä työtä tehdessä, että jos luovassa prosessissa uskaltaa kyseenalaistaa itseään, se mahdollistaa henkilökohtaisen kasvun.
Materiaalina tähän analyysiin olen käyttänyt ”Badrumshistorier”- nimisen netti-sarjan tuotannossa läpikäyneeni luovaa prosessia valaisijana. Metodina olen käyttänyt Bengt Renanderin teoriaa, joka jakaa luovan prosessin kolmeen vaiheeseen ja kahteentoista tunteeseen.
Jotta saisin paremman ymmärryksen luovaan prosessiin mahdollisista vaikuttajista, olen tutkinut luovuutta yksilöllisenä prosessina mutta myös yhteisöllisenä prosessina. Vaikka ryhmädynamiikalla on iso vaikutus luovaan prosessiin, olen oivaltanut tätä työtä tehdessä, että jos luovassa prosessissa uskaltaa kyseenalaistaa itseään, se mahdollistaa henkilökohtaisen kasvun.