Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
eHälsa – en möjlighet till den gränsöverskridande hälsovården
Declunder, Anne (2017)
Declunder, Anne
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111532
Tiivistelmä
Ihmiset matkustavat ulkomaille yhä enemmän hakemaan hoitoa, etenkin potilasdirektiivin 2011/24/EU toimeenpanon jälkeen. Lisäksi digitaalisten terveyspalveluiden käyttö kasvaa tasaisesti ja nämä palvelut tarjoavat mahdollisuuksia, joita voitaisiin hyödyntää rajat ylittävässä terveydenhuollossa. Tämä opinnäytetyö yhdistää eTerveyden ja EU:n rajat ylittävän terveydenhuollon. Työ on osa DeDiWe-projektia, jonka tavoitteena on luoda uusi opintosuunnitelma, jossa opiskelijat osallistuvat eTerveyden kehittämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa, minkälaisia digitaalisia palveluita on olemassa ja miten nämä voisivat parantaa hoidon laatua ja jatkuvuutta. Tutkimuskysymykset ovat: ”Millaisia digitaalisia palveluita on tarjolla rajat ylittävässä terveydenhuollossa?” ja ”Toteutuvatko hoidon laatu ja jatkuvuus digitaalisten rajat ylittävien terveyspalveluiden kautta?”. Taustaosiossa esitellään työn keskeisiä käsitteitä sekä joitakin aikaisempia tutkimuksia rajat ylittävän terveydenhuollon käytäntöihin, potilasnäkökulmaan ja digitaalisten terveyspalveluiden käyttöön liittyen. Asiakaslähtöinen hoitotyö on valittu opinnäytetyön teoreettiseksi lähtökohdaksi. Työn tutkimusmenetelmänä on käytetty kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja tulokset on analysoitu kvalitatiivisen sisällönanalyysin avulla. Aineistoa haettiin useista hakukannoista internetissä. Sisällönanalyysiin valittiin kymmenen tieteellistä artikkelia ja tulokset esitellään kolmessa pääluokassa: eTerveys, laatu ja jatkuvuus. Sekä eTerveys että laatu on jaettu neljään alaluokkaan ja jatkuvuus kolmeen alaluokkaan. Artikkelien perusteella voidaan todeta, että digitaalisia palveluita käytetään edelleen vähän rajat ylittävässä terveydenhuollossa ja lisäksi EU-maiden välillä on yhteistyötä ehkäiseviä tekijöitä. Tästä huolimatta on olemassa useita hyvin toimivia yhteistyömalleja ja suurin osa potilaista on tyytyväisiä ulkomailla saamaansa hoitoon. Jatkuvuus on kuitenkin vaikeampaa toteuttaa esim. tiedonsiirtoon ja kommunikaation liittyvien ongelmien vuoksi. Yleisesti ottaen rajat ylittävässä terveydenhuollossa ei ole vielä hyödynnetty kaikkia eTerveyden tarjoamia mahdollisuuksia.