Kasvatusta ja elämyksiä kirjastosta : Elokuvakasvatus yleisissä kirjastoissa
Heikkinen, Tytti (2017)
Heikkinen, Tytti
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111695
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yleisten kirjastojen mahdollisuuksia toimia elokuvakasvattajina. Työ on toiminnallinen ja käyttää lähestymistapanaan kartoitusta, jolla elokuvakasvatuksen nykyinen tila kirjastoissa on pyritty selvittämään. Työn toiminnallisen osuuden tarkoituksena on esittää kirjastoille sopivia elokuvakasvatuksen toimintamuotoja, joilla ne voisivat toimintaansa kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena on, että mikä tahansa yleinen kirjasto voisi käyttää sitä apuvälineenään elokuvakasvatuksessa. Työn toimeksiantajana toimii Oulun ammattikorkeakoulu ja sen on ohjannut tutkintovastaava Jorma Niemitalo.
Työn viitekehyksessä tarkastellaan elokuvan vaikuttavuutta mediana, määritellään elokuvanlukutaito ja elokuvakasvatus, käsitellään elokuvakasvatuksen keinoja sekä pohditaan sen roolia osana laajempaa mediakasvatusta. Lisäksi selvitetään mediakasvatuksen toteutumista kirjastoissa. Viitekehyksen tavoitteena on todentaa elokuvan vaikuttavuus ja elokuvakasvatuksen välttämättömyys sekä löytää perusteet kirjastoissa tehtävälle elokuvakasvatukselle ja sen tärkeydelle.
Elokuva on yli satavuotias taidemuoto sekä vaikuttava media, joka muokkaa maailmankuvaamme. Vaikuttavuutensa vuoksi elokuvaa on syytä tarkastella kriittisesti varsinkin lasten ja nuorten parissa, jotka ovat erityisen herkkiä sen välittämille sisällöille. Elokuvanlukutaito mahdollistaa elokuvan rakenteellisen ja sisällöllisen tarkastelun ja tulkinnan. Se kehittyy katsomalla elokuvia mutta myös tekemällä niitä itse. Elokuvakasvatus, joka on osa laajempaa mediakasvatusta, edistää tätä lukutaitoa.
Vaikka kirjastot toimivat mediakasvattajina, elokuvakasvatusta ei välttämättä eritellä laajemmasta mediakasvatuksesta tai sitä ei käsitellä ollenkaan. Jos elokuvakasvatusta harjoitetaankin, vaikuttaa se enemmän hankeluontoiselta kuin säännölliseltä toiminnalta. Mediakasvatuksen kuten elokuvakasvatuksenkin toteutumiselle voi kirjastoissa olla monia esteitä, kuten resurssien vähyys tai tarvittavan osaamisen puute. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus pyrkii ideoimaan kirjastoille sopivia elokuvakasvatuksen toimintamuotoja sekä etsimään ratkaisuja elokuvakasvatuksen toteutumista rajoittaviin tekijöihin. Keskeisimpinä elokuvakasvatuksen toimintamuotoina opinnäytetyö esittelee elokuvakerhon ja elokuvatyöpajan.
Mahdollisia jatkotoimenpiteitä ovat esitettyjen toimintamuotojen testaaminen käytännössä sekä kirjaston muille kohderyhmille, kuten senioreille, kehitysvammaisille tai maahanmuuttajille suunnatun elokuvakasvatuksen mahdollisuuksien selvittäminen.
Työn viitekehyksessä tarkastellaan elokuvan vaikuttavuutta mediana, määritellään elokuvanlukutaito ja elokuvakasvatus, käsitellään elokuvakasvatuksen keinoja sekä pohditaan sen roolia osana laajempaa mediakasvatusta. Lisäksi selvitetään mediakasvatuksen toteutumista kirjastoissa. Viitekehyksen tavoitteena on todentaa elokuvan vaikuttavuus ja elokuvakasvatuksen välttämättömyys sekä löytää perusteet kirjastoissa tehtävälle elokuvakasvatukselle ja sen tärkeydelle.
Elokuva on yli satavuotias taidemuoto sekä vaikuttava media, joka muokkaa maailmankuvaamme. Vaikuttavuutensa vuoksi elokuvaa on syytä tarkastella kriittisesti varsinkin lasten ja nuorten parissa, jotka ovat erityisen herkkiä sen välittämille sisällöille. Elokuvanlukutaito mahdollistaa elokuvan rakenteellisen ja sisällöllisen tarkastelun ja tulkinnan. Se kehittyy katsomalla elokuvia mutta myös tekemällä niitä itse. Elokuvakasvatus, joka on osa laajempaa mediakasvatusta, edistää tätä lukutaitoa.
Vaikka kirjastot toimivat mediakasvattajina, elokuvakasvatusta ei välttämättä eritellä laajemmasta mediakasvatuksesta tai sitä ei käsitellä ollenkaan. Jos elokuvakasvatusta harjoitetaankin, vaikuttaa se enemmän hankeluontoiselta kuin säännölliseltä toiminnalta. Mediakasvatuksen kuten elokuvakasvatuksenkin toteutumiselle voi kirjastoissa olla monia esteitä, kuten resurssien vähyys tai tarvittavan osaamisen puute. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus pyrkii ideoimaan kirjastoille sopivia elokuvakasvatuksen toimintamuotoja sekä etsimään ratkaisuja elokuvakasvatuksen toteutumista rajoittaviin tekijöihin. Keskeisimpinä elokuvakasvatuksen toimintamuotoina opinnäytetyö esittelee elokuvakerhon ja elokuvatyöpajan.
Mahdollisia jatkotoimenpiteitä ovat esitettyjen toimintamuotojen testaaminen käytännössä sekä kirjaston muille kohderyhmille, kuten senioreille, kehitysvammaisille tai maahanmuuttajille suunnatun elokuvakasvatuksen mahdollisuuksien selvittäminen.