Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma Oulun Osuuspankille
Rajala, Juho (2017)
Rajala, Juho
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111732
Tiivistelmä
Ajatus tähän opinnäytetyöhön lähti Oulun Osuuspankin aloitteesta ja sen halusta kehittää viestintäänsä digitaalisissa kanavissa. Heille oli tärkeää saada ulkopuolinen näkemys toiminnastaan, koska yrityksen viestinnässä on toimittu hyvin pitkälle vanhojen perinteiden varassa. Yrityksen kehitystavoitteita ohjaa myös digitalisaation aiheuttama finanssialan murros. Opinnäytetyön toteutumiseen vaikutti kirjoittajan oma kiinnostus digitaalista markkinointia kohtaan ja työ toimii hyvänä pohjana tulevaisuuden työmarkkinoita ajatellen. Työn tavoitteena on luoda yritykselle käyttökelpoinen markkinointiviestinnän suunnitelma ja löytää kehityskohteita, joita yrityksessä voidaan toteuttaa toimintansa rajoissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin teorian perusteista edeten markkinointiviestintään ja digitaaliseen markkinointiviestintään. Teoriaosuuden jälkeen siirrytään itse suunnitelman laatimiseen. Suunnitelma alkaa lähtötilanteen kuvauksella, johon tieto on kerätty tehdyistä haastatteluista, yrityksen sisältä sekä internetistä. Osa tiedoista perustuu myös tutkijan omiin työskentelyajan havaintoihin. Suunnitelman yhteydessä käyn läpi teoriaa ja jokaisen kappaleen lopuksi kirjaan toimenpide-ehdotukset.
Lähteinä olen käyttänyt niin suomen- kuin englanninkielistä materiaalia ja olen pyrkinyt valitsemaan ne niin, että ne tukevat erityisesti digitaalisen markkinoinnin strategista kehittämistä. Varsinainen tutkimusosio tullaan toteuttamaan puolistrukturoituna haastattelututkimuksena. Haastattelututkimuksen validiteetin haasteet liittyvät käytännössä tutkimuksen sisäiseen validiteettiin, koska kyseessä on yksittäiselle yritykselle tehtävä case-tutkimus. Laadullisen tutkimuksen periaatteiden mukaan tuloksen pitäisi seurata loogisesti aineistosta ja teoriasta. Tutkimuksen reliabiliteetti voidaan varmistaa aineiston huolellisella dokumentoinnilla ja auditoinnilla, joiden avulla auditoijat voivat arvioida havaintojen toistettavuutta. Haastateltavien valinta on tehtävä myös huolellisesti, koska yrityksen markkinointiviestinnän toteuttamisessa on tiettyjä ominaispiirteitä, jotka vaikuttavat tutkimuksen tekemiseen. Haastatteluissa tullaan käyttämään jäsenvalidaatiota, jolloin haastattelututkimukseen osallistujat voivat korjata mahdollisia vastauksissa tai niiden käsittelyssä toteutuneita vir- heitä. Virhelähteiden välttämiseksi tuleekin reliabiliteetti ja validiteetti pitää mielessä koko tutkimusprosessin ajan.
Työn tuloksena on lista toimenpide-ehdotuksia ja digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelun runko, joita yritys voi hyödyntää toiminnassaan parhaaksi katsomallaan tavalla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin teorian perusteista edeten markkinointiviestintään ja digitaaliseen markkinointiviestintään. Teoriaosuuden jälkeen siirrytään itse suunnitelman laatimiseen. Suunnitelma alkaa lähtötilanteen kuvauksella, johon tieto on kerätty tehdyistä haastatteluista, yrityksen sisältä sekä internetistä. Osa tiedoista perustuu myös tutkijan omiin työskentelyajan havaintoihin. Suunnitelman yhteydessä käyn läpi teoriaa ja jokaisen kappaleen lopuksi kirjaan toimenpide-ehdotukset.
Lähteinä olen käyttänyt niin suomen- kuin englanninkielistä materiaalia ja olen pyrkinyt valitsemaan ne niin, että ne tukevat erityisesti digitaalisen markkinoinnin strategista kehittämistä. Varsinainen tutkimusosio tullaan toteuttamaan puolistrukturoituna haastattelututkimuksena. Haastattelututkimuksen validiteetin haasteet liittyvät käytännössä tutkimuksen sisäiseen validiteettiin, koska kyseessä on yksittäiselle yritykselle tehtävä case-tutkimus. Laadullisen tutkimuksen periaatteiden mukaan tuloksen pitäisi seurata loogisesti aineistosta ja teoriasta. Tutkimuksen reliabiliteetti voidaan varmistaa aineiston huolellisella dokumentoinnilla ja auditoinnilla, joiden avulla auditoijat voivat arvioida havaintojen toistettavuutta. Haastateltavien valinta on tehtävä myös huolellisesti, koska yrityksen markkinointiviestinnän toteuttamisessa on tiettyjä ominaispiirteitä, jotka vaikuttavat tutkimuksen tekemiseen. Haastatteluissa tullaan käyttämään jäsenvalidaatiota, jolloin haastattelututkimukseen osallistujat voivat korjata mahdollisia vastauksissa tai niiden käsittelyssä toteutuneita vir- heitä. Virhelähteiden välttämiseksi tuleekin reliabiliteetti ja validiteetti pitää mielessä koko tutkimusprosessin ajan.
Työn tuloksena on lista toimenpide-ehdotuksia ja digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelun runko, joita yritys voi hyödyntää toiminnassaan parhaaksi katsomallaan tavalla.