Vertaissuhdetaitojen ja ystävyyssuhteiden edistäminen varhaiskasvatuksessa
Reinikainen, Martta; Newman, Minerva (2017)
Reinikainen, Martta
Newman, Minerva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510198
Tiivistelmä
Kiusaamista tapahtuu jo päiväkoti-ikäisten lasten keskuudessa. Vertaissuhdetaitojen ja ystävyyssuhteiden tukeminen varhaiskasvatuksessa voi tutkimusten mukaan ennaltaehkäistä kiusaamista sekä tukea monipuolisesti lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Tavoitteena oli rakentaa huoneentaulu vertaissuhdetaitojen ja ystävyyssuhteiden edistämiseksi varhaiskasvatuksessa. Huoneentaulun sisältö perustui tutkittuun tietoon ja päiväkodin lapsiryhmältä kerättyyn aineistoon.
Lapsia osallistava tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin keskisuomalaisessa, yksityisessä päiväkodissa syksyllä 2016 motivoivan tuokion ja pienryhmähaastatteluiden keinoin. Lasten kanssa toimiessa hyödynnettiin visuallisia menetelmiä. Lasten ajatuksista ja kokemuksista muodostettiin teorialähtöisesti ja teemoittelun avulla prosessi tutustumisvaiheesta vertaissuhteiden ja ystävyyden kehittymiseen.
Havaittiin, että lapset osasivat kertoa vuorovaikutustilanteissa kiellettyjä asioita, joka vahvisti ajatusta tarpeesta vahvistaa sosiaalisia taitoja myönteisellä otteella. Tuloksena syntyi yksinkertaisista kuvista tehty huoneentaulu, jossa eläinhahmot muistuttavat lapsia mm. lohduttamaan, auttamaan ja puolustamaan toisiaan. Huoneentaulu jätettiin päiväkodille testattavaksi ja käyttöön.
Lapsia osallistava tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin keskisuomalaisessa, yksityisessä päiväkodissa syksyllä 2016 motivoivan tuokion ja pienryhmähaastatteluiden keinoin. Lasten kanssa toimiessa hyödynnettiin visuallisia menetelmiä. Lasten ajatuksista ja kokemuksista muodostettiin teorialähtöisesti ja teemoittelun avulla prosessi tutustumisvaiheesta vertaissuhteiden ja ystävyyden kehittymiseen.
Havaittiin, että lapset osasivat kertoa vuorovaikutustilanteissa kiellettyjä asioita, joka vahvisti ajatusta tarpeesta vahvistaa sosiaalisia taitoja myönteisellä otteella. Tuloksena syntyi yksinkertaisista kuvista tehty huoneentaulu, jossa eläinhahmot muistuttavat lapsia mm. lohduttamaan, auttamaan ja puolustamaan toisiaan. Huoneentaulu jätettiin päiväkodille testattavaksi ja käyttöön.