Markkina-analyysi Isännöintiyritykselle
Mattila, Matias (2017)
Mattila, Matias
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111820
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi pääkaupunkiseudulla toimiva isännöintialan yritys, jota kutsutaan myöhemmin nimellä Yritys X. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Yritys X:lle markkina-analyysi isännöintialan markkinatilanteesta ja kartoittaa samalla yrityksen kilpailijoita sekä arvioida alan tulevaisuuden suuntauksia. Työn ensimmäisessä osiossa käsitellään markkina-analyysin eri osa-alueita, jotka ovat: kilpailija-analyysi, SWOT-analyysi ja benchmarking. Kilpailija-analyysissä keskityttiin vertailemaan yritysten tarjoamia palveluita ja talouslukuja, sekä selvitettiin minkälaisia markkinointitoimenpiteitä yritykset tällä hetkellä toteuttavat. Seuraavat osiot käsittelevät markkinointia ja isännöintialaa koskevaa teoriaa, sekä toimeksiantajayritystä. Työn lopussa käydään läpi markkina-analyysin ja markkina-vertailun tuloksia ja niistä tehtyjä havaintoja, sekä kerrotaan tutkimuksesta syntyneet johtopäätökset.
Tutkimustuloksien perusteella voidaan sanoa, että isännöintiyritykset eivät juurikaan panosta markkinointiin. Alan kilpailutilanne on koventunut viimeaikoina, minkä takia yritysten on tärkeää erottua muista toimijoista. Erilaiset markkinoinitoimenpiteet auttavat yritystä erottumaan muista, mutta tätäkin tärkempää on pitää palveluiden taso korkeana ja tuottaa palvelukokonaisuuksia, jotka ovat luotu juuri tavoitellulle kohderyhmälle. Yrityksen on tärkeää osata arvioida tarjoamiensa palveluiden ja nykyisten asiakassuhteiden kannattavuutta, jotta he voivat tehostaa omaa toimintaansa. Digitalisaation edetessä myös isännöintiyritysten täytyy kehittää omia palveluitaan vastaamaan asiakkaiden vaatimuksia. Isännöintiyritykset eivät juurikaan hyödynnä esimerkiksi videoneuvottelun tai chat-asiakaspalvelun kaltaisia palveluita, jotka voivat olla jatkossa tehokas keino erottua kilpailijoista.
Tutkimustuloksien perusteella voidaan sanoa, että isännöintiyritykset eivät juurikaan panosta markkinointiin. Alan kilpailutilanne on koventunut viimeaikoina, minkä takia yritysten on tärkeää erottua muista toimijoista. Erilaiset markkinoinitoimenpiteet auttavat yritystä erottumaan muista, mutta tätäkin tärkempää on pitää palveluiden taso korkeana ja tuottaa palvelukokonaisuuksia, jotka ovat luotu juuri tavoitellulle kohderyhmälle. Yrityksen on tärkeää osata arvioida tarjoamiensa palveluiden ja nykyisten asiakassuhteiden kannattavuutta, jotta he voivat tehostaa omaa toimintaansa. Digitalisaation edetessä myös isännöintiyritysten täytyy kehittää omia palveluitaan vastaamaan asiakkaiden vaatimuksia. Isännöintiyritykset eivät juurikaan hyödynnä esimerkiksi videoneuvottelun tai chat-asiakaspalvelun kaltaisia palveluita, jotka voivat olla jatkossa tehokas keino erottua kilpailijoista.