Suomen matkailullisen maabrändin näkyvyys Helsinki-Vantaalla ulkomaalaisille matkustajille
Ojanen, Roosa (2017)
Ojanen, Roosa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060412272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060412272
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on tutkia ulkomaalaisten matkailijoiden mielipidettä siitä, kuinka Helsinki-Vantaan lentokenttä on tuonut Suomea esiin terminaalien landside-puolella. Työn tarkoitus on myös tutkia Suomen matkailullista brändiä, imagoa ja sijoittumista matkailumarkkinoilla. Tärkeänä kasvupaikkana Helsinki-Vantaan lentokenttä voi omalla toiminnallaan ja olemuksellaan kasvattaa Suomen tunnettuutta kansainvälisillä markkinoilla. Työn tarkoitus on tutkia, minkälaisia asioita aasialaiset jatkomatkustajat havaitsevat kentällä edustavan Suomea tai suomalaisuutta. Juuri aasialaiset matkustajat valikoituivat kohderyhmäksi kasvaneiden Aasiasta suuntautuvien matkustajamäärien takia ja Helsinki-Vantaan pyrkiessä merkittävämmäksi vaihtokentäksi Euroopan ja Aasian mantereiden välisessä lentoliikenteessä.
Työn teoriaosassa määritellään keskeisiä termejä, kuten brändi, imago, identiteetti ja positiointi sekä maa- ja paikkabrändin käsitteet. On kiistelty kysymys voiko maalla oikeasti olla brändiä, ja tätä tarkastellaan muutamien eri teorioita vertaillen. Teoriaosuuden lopussa esitellään kaksi merkittävää maabrändin vertailumittaristoa sekä Suomen maabrändin nykytila ja sitä hoitava taho. Helsinki-Vantaan lentokenttää esitellään toimintaympäristönä sekä minkälaisena kokemuksena kenttää operoiva ja ylläpitävä Finavia haluaa lentokentän matkustajille tarjota.
Työ tehtiin määrällisin menetelmin, käyttäen kymmenen kysymystä sisältävää kyselylomaketta sekä määrällistä havainnointia. Kysely ja havainnointi suoritettiin toukokuun 2017 aikana Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kvantitatiivinen menetelmä valikoitui työn tutkimusotteeksi suuren perusjoukon vuoksi.Viimeisessä kokonaisuudessa pohditaan työn luotettavuutta ja yleistettävyyttä, omaa oppimista sekä kehitysehdotuksia Helsinki-Vantaan lentokentälle. Ehdotuksina oli muun muassa muutaman tunnin kiertoajeluita vaihtomatkustajille ja vuorovaikutteisempia elementtejä kertomaan Suomesta ja sen matkailumahdollisuuksista lentoasemalla.
Työn teoriaosassa määritellään keskeisiä termejä, kuten brändi, imago, identiteetti ja positiointi sekä maa- ja paikkabrändin käsitteet. On kiistelty kysymys voiko maalla oikeasti olla brändiä, ja tätä tarkastellaan muutamien eri teorioita vertaillen. Teoriaosuuden lopussa esitellään kaksi merkittävää maabrändin vertailumittaristoa sekä Suomen maabrändin nykytila ja sitä hoitava taho. Helsinki-Vantaan lentokenttää esitellään toimintaympäristönä sekä minkälaisena kokemuksena kenttää operoiva ja ylläpitävä Finavia haluaa lentokentän matkustajille tarjota.
Työ tehtiin määrällisin menetelmin, käyttäen kymmenen kysymystä sisältävää kyselylomaketta sekä määrällistä havainnointia. Kysely ja havainnointi suoritettiin toukokuun 2017 aikana Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kvantitatiivinen menetelmä valikoitui työn tutkimusotteeksi suuren perusjoukon vuoksi.Viimeisessä kokonaisuudessa pohditaan työn luotettavuutta ja yleistettävyyttä, omaa oppimista sekä kehitysehdotuksia Helsinki-Vantaan lentokentälle. Ehdotuksina oli muun muassa muutaman tunnin kiertoajeluita vaihtomatkustajille ja vuorovaikutteisempia elementtejä kertomaan Suomesta ja sen matkailumahdollisuuksista lentoasemalla.