Kuluttajat tapahtumaa arvioimassa
Kakko, Elina (2010)
Kakko, Elina
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287190
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kuluttajan ostokäyttäytymistä ja ostoprosessia etenkin tapahtuman jälkeiseltä ajalta, yleisötapahtumaa palvelutuotteena painottaen palvelun laadun näkökulmaa sekä kuluttajakäyttäytymistä tapahtuman jälkeen ja kuluttajan tapahtuman jälkeistä arviointia.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, miten kuluttaja arvioi jälkikäteen tapahtumia ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen, kuinka halukas kuluttaja on osallistumaan uudelleen tapahtumaan. Opinnäytetyössä pyritään myös selvittämään, millaisia yhteyksiä kuluttajakäyttäytymiseen on yksittäisillä tekijöillä, kuten oheispalveluilla, tunnelmalla, säällä, pääsylipun hinnalla / maksuttomuudella, perinteellä osallistua tapahtumaan tai tapahtuman imagolla.
Teoriaosuus perustuu pääosin aiheesta saatavaan kirjallisuuteen ja julkaistuun materiaaliin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kuluttajan ostokäyttäytymisen ja yleisötapahtuma palvelutuotteen -käsitteen ympärille etenkin ostokäyttäytymiseen vaikuttavien, palvelun laadun ja asiakastyytyväisyyden osatekijöiden osalta. Empiriaosuus koostuu kvalitatiivisesta ”Kuluttajakäyttäytyminen tapahtuman jälkeen” -tutkimuksesta, joka toteutettiin lomakekyselynä kolmessa eri tapahtumassa maalis-huhtikuun 2009 vaihteessa kussakin tapahtumassa otoskoon ollen 30 vastaajaa; tutkimuksessa on siis käytetty 90 kuluttajan mielipidettä. Jokainen tapahtuma oli suunnattu eri segmentille; Satutunti lapsille, Pelicans jääkiekko-ottelu urheilun ystäville ja Markkinatanssit varttuneemmalle väestölle. Tutkimustulokset on jaettu tapahtuman onnistuneisuuteen ja halukkuuteen osallistua uudelleen tapahtumaan vaikuttaviin tekijöihin.
Tutkimustuloksista kävi ilmi useiden tekijöiden vaikuttavan kuluttajan tapahtuman jälkeiseen arviointiin, kuitenkin tunnepitoisten tekijöiden noustessa vaikuttavimmiksi. Vastaavasti tarjonnalla on paljon vaikutusta kuluttajan halukkuuteen osallistua tapahtumaan uudelleen; etenkin sen kiinnostavuudella ja monipuolisuudella. Myös kuluttajan mahdollisuudella ajallisesti osallistua tapahtumaan on erittäin paljon merkitystä. Tutkimustuloksia voivat hyödyntää tapahtumajärjestäjät suunnitellessa tai kehittäessä yleisötapahtumaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, miten kuluttaja arvioi jälkikäteen tapahtumia ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen, kuinka halukas kuluttaja on osallistumaan uudelleen tapahtumaan. Opinnäytetyössä pyritään myös selvittämään, millaisia yhteyksiä kuluttajakäyttäytymiseen on yksittäisillä tekijöillä, kuten oheispalveluilla, tunnelmalla, säällä, pääsylipun hinnalla / maksuttomuudella, perinteellä osallistua tapahtumaan tai tapahtuman imagolla.
Teoriaosuus perustuu pääosin aiheesta saatavaan kirjallisuuteen ja julkaistuun materiaaliin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kuluttajan ostokäyttäytymisen ja yleisötapahtuma palvelutuotteen -käsitteen ympärille etenkin ostokäyttäytymiseen vaikuttavien, palvelun laadun ja asiakastyytyväisyyden osatekijöiden osalta. Empiriaosuus koostuu kvalitatiivisesta ”Kuluttajakäyttäytyminen tapahtuman jälkeen” -tutkimuksesta, joka toteutettiin lomakekyselynä kolmessa eri tapahtumassa maalis-huhtikuun 2009 vaihteessa kussakin tapahtumassa otoskoon ollen 30 vastaajaa; tutkimuksessa on siis käytetty 90 kuluttajan mielipidettä. Jokainen tapahtuma oli suunnattu eri segmentille; Satutunti lapsille, Pelicans jääkiekko-ottelu urheilun ystäville ja Markkinatanssit varttuneemmalle väestölle. Tutkimustulokset on jaettu tapahtuman onnistuneisuuteen ja halukkuuteen osallistua uudelleen tapahtumaan vaikuttaviin tekijöihin.
Tutkimustuloksista kävi ilmi useiden tekijöiden vaikuttavan kuluttajan tapahtuman jälkeiseen arviointiin, kuitenkin tunnepitoisten tekijöiden noustessa vaikuttavimmiksi. Vastaavasti tarjonnalla on paljon vaikutusta kuluttajan halukkuuteen osallistua tapahtumaan uudelleen; etenkin sen kiinnostavuudella ja monipuolisuudella. Myös kuluttajan mahdollisuudella ajallisesti osallistua tapahtumaan on erittäin paljon merkitystä. Tutkimustuloksia voivat hyödyntää tapahtumajärjestäjät suunnitellessa tai kehittäessä yleisötapahtumaa.