Yritysmarkkinointi sosiaalisessa mediassa : Case: Mainos Visitor Oy
Jarvansalo, Anna (2017)
Jarvansalo, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512315
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perehtyy B2B-yritysten markkinointiin keskittyen digitaaliseen markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan. Työn tavoitteena oli tutkia case-yritys Mainos Visitor Oy:n toimintaa sosiaalisessa mediassa ja löytää uusia keinoja hyödyntää sosiaalista mediaa markkinointikanavana.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on hyödynnetty ajankohtaisia elektronisia lähteitä sekä uusimpia painoksia aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta. Työn lähteet on pyritty valitsemaan uutuuden mukaan, sillä yritysmarkkinointi sosiaalista mediaa hyödyntäen on ilmiönä uusi. Teoriaosuudessa keskitytään yritysmarkkinoinnin eroavaisuuksiiin kuluttajamarkkinointiin nähden ja siihen, miten yritysmarkkinointia voisi toteuttaa sosiaalista mediaa hyödyntäen.
Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena keväällä 2016 Mainos Visitor Oy:n asiakkaille. Tutkimuksen avulla saatiin selkeämpi kuva case-yrityksen asiakkaiden toiminnasta ja aktiivisuudesta sosiaalisessa mediassa.
Työn tuloksena syntyneet uudet keinot case-yrityksen markkinointiin sosiaalisessa mediassa ovat ehdotuksia, joita yritys voi tulevaisuudessa hyödyntää markkinointiviestinnässään. Yritysmarkkinointi sosiaalisessa mediassa on kehitysvaiheessa, ja tulevaisuudessa sillekin löytyy paljon enemmän erilaisia mahdollisuuksia. Yrityksen kannattaa kuitenkin alkaa jo hyödyntämään markkinoinnissaan uusimpia teknologioita, joita sosiaalinen media tarjoaa, ja saada näin hyvän etulyöntiaseman kilpaileviin yrityksiin nähden.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on hyödynnetty ajankohtaisia elektronisia lähteitä sekä uusimpia painoksia aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta. Työn lähteet on pyritty valitsemaan uutuuden mukaan, sillä yritysmarkkinointi sosiaalista mediaa hyödyntäen on ilmiönä uusi. Teoriaosuudessa keskitytään yritysmarkkinoinnin eroavaisuuksiiin kuluttajamarkkinointiin nähden ja siihen, miten yritysmarkkinointia voisi toteuttaa sosiaalista mediaa hyödyntäen.
Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena keväällä 2016 Mainos Visitor Oy:n asiakkaille. Tutkimuksen avulla saatiin selkeämpi kuva case-yrityksen asiakkaiden toiminnasta ja aktiivisuudesta sosiaalisessa mediassa.
Työn tuloksena syntyneet uudet keinot case-yrityksen markkinointiin sosiaalisessa mediassa ovat ehdotuksia, joita yritys voi tulevaisuudessa hyödyntää markkinointiviestinnässään. Yritysmarkkinointi sosiaalisessa mediassa on kehitysvaiheessa, ja tulevaisuudessa sillekin löytyy paljon enemmän erilaisia mahdollisuuksia. Yrityksen kannattaa kuitenkin alkaa jo hyödyntämään markkinoinnissaan uusimpia teknologioita, joita sosiaalinen media tarjoaa, ja saada näin hyvän etulyöntiaseman kilpaileviin yrityksiin nähden.