Päijät-Hämeen maaseutumatkailun nykytila tilasto- ja tutkimustiedon valossa
Lamminmäki, Satu (2010)
Lamminmäki, Satu
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004276990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004276990
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvata Päijät-Hämeen maaseutumatkailuyritysten toiminnan laajuutta tilastotiedon perusteella sekä pohtia tilastotiedon merkitystä Päijät-Hämeen alue- ja matkailukehitykselle.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena lokakuussa 2009. Kysely toimitettiin postitse hieman yli 200 yritykselle, joista kyselyyn vastasi 83 yritystä. Yrityksillä oli kolme vaihtoehtoista tapaa vastata kyselyyn: palauttaa kyselylomake postitse, vastata kyselyn sähköiseen versioon internetissä tai vastata kysymyksiin puhelimitse. Kyselylomake sisälsi kysymyksiä liittyen maaseutumatkailuyritysten liiketoiminnan kuvaukseen sekä majoitus- ja ravitsemistoimintaan. Lomakkeessa kysyttiin muun muassa yritysten markkinointibudjetteja, majoittujien kävijämääriä ja ravitsemisliikkeissä käyneiden ryhmien määriä.
Työn teoriaosa käsittelee matkailua ja sen tulevaisuutta Päijät-Hämeessä, maaseutumatkailun yleisiä piirteitä, pienyrittäjyyden piirteitä matkailuyrityksissä sekä tilastotietoa ja sen merkitystä matkailun kehittämiseksi.
Suurin osa kyselyyn vastanneista Päijät-Hämeen maaseutumatkailuyrityksistä oli pieniä perheyrityksiä, joilla on vähän ulkopuolista työvoimaa ja joille kesä on parasta sesonkiaikaa. Enemmistö yrityksistä oli majoitus- ja ravitsemusyrityksiä. Majoittujien joukosta suurimmiksi ryhmiksi erottuivat suomalaiset ja venäläiset vapaa-ajan matkailijat. Ravitsemusyrityksillä puolestaan oli vähän ulkomaalaisia asiakkaita. Tuloksissa huomiota herätti erityisesti se, että harvalla vastanneista yrityksistä on käytössään minkäänlaista laatujärjestelmää. Se olisi kuitenkin yritykselle hyvä keino valvoa palveluiden laatua. Monella yrityksellä olisi lisäksi vielä paljon tehtävää markkinointinsa suhteen, etenkin sähköiseen markkinointiin tulisi panostaa lisää.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena lokakuussa 2009. Kysely toimitettiin postitse hieman yli 200 yritykselle, joista kyselyyn vastasi 83 yritystä. Yrityksillä oli kolme vaihtoehtoista tapaa vastata kyselyyn: palauttaa kyselylomake postitse, vastata kyselyn sähköiseen versioon internetissä tai vastata kysymyksiin puhelimitse. Kyselylomake sisälsi kysymyksiä liittyen maaseutumatkailuyritysten liiketoiminnan kuvaukseen sekä majoitus- ja ravitsemistoimintaan. Lomakkeessa kysyttiin muun muassa yritysten markkinointibudjetteja, majoittujien kävijämääriä ja ravitsemisliikkeissä käyneiden ryhmien määriä.
Työn teoriaosa käsittelee matkailua ja sen tulevaisuutta Päijät-Hämeessä, maaseutumatkailun yleisiä piirteitä, pienyrittäjyyden piirteitä matkailuyrityksissä sekä tilastotietoa ja sen merkitystä matkailun kehittämiseksi.
Suurin osa kyselyyn vastanneista Päijät-Hämeen maaseutumatkailuyrityksistä oli pieniä perheyrityksiä, joilla on vähän ulkopuolista työvoimaa ja joille kesä on parasta sesonkiaikaa. Enemmistö yrityksistä oli majoitus- ja ravitsemusyrityksiä. Majoittujien joukosta suurimmiksi ryhmiksi erottuivat suomalaiset ja venäläiset vapaa-ajan matkailijat. Ravitsemusyrityksillä puolestaan oli vähän ulkomaalaisia asiakkaita. Tuloksissa huomiota herätti erityisesti se, että harvalla vastanneista yrityksistä on käytössään minkäänlaista laatujärjestelmää. Se olisi kuitenkin yritykselle hyvä keino valvoa palveluiden laatua. Monella yrityksellä olisi lisäksi vielä paljon tehtävää markkinointinsa suhteen, etenkin sähköiseen markkinointiin tulisi panostaa lisää.