Nuorten yksintulleiden turvapaikanhakijoiden sosiaaliset verkostot
Tavio, Henrietta (2017)
Tavio, Henrietta
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111915
Tiivistelmä
Toteutin opinnäytetyöni Sata omenapuuta-hankkeen alla Turun ensi- ja turvakoti Ry:n Perheryhmäkodissa. Tavoitteenani oli kartoittaa yksin tulleiden turvapaikanhakijoiden sosiaalista verkostoa sekä suomalaisiin että maahanmuuttajataustaisiin kanssaihmisiin, ja koota tuloksista yhteen työkirja. Työkirja on osa isompaa kokonaisuutta, johon liittyy myös muita Turun ammattikorkeakoulun opinnäytetöitä samasta hankkeesta. Sosiaaliset verkostot ovat elämän osa-alue, joka varsinkin nuoruudessa korostuu. Sosiaalisten suhteiden merkitys on yksin tulleelle turvapaikanhakijanuorelle tärkeää, sillä nuori tulee Suomeen ilman perhettään, eikä hänellä useimmiten ole minkäänlaista sosiaalista verkostoa uudessa maassa.
Kehittämistehtävänä oli selvittää, millä tavoin nuoret kokisivat itsensä tervetulleeksi suomalaiseen yhteiskuntaan, sekä mistä ja miten kotouttamista tukevia ihmissuhteita voi löytää. Sosiaalisten suhteiden tukemiselle tehty työkirja käsittää muun muassa harjoitteita siitä, mistä ja miten ystäviä voi löytää, mitä voi itse tehdä tullakseen osaksi suomalaista yhteiskuntaa, ja mitä tehdä, kun yksinäisyyden kokemukset valtaavat mielen. Harjoitteita voi tehdä niin yksin kuin ohjaajankin kanssa.
Tulosten kokoaminen tapahtui pääasiassa Turun ensi- ja turvakoti Ry:n Perheryhmäkodissa, jossa suoritin harjoittelua kymmenen viikon ajan keväällä 2017. Harjoittelun aikana havainnoin asiakasryhmää. Tämän lisäksi tein asiantuntijahaastattelun Perheryhmäkodin ohjaajalle, Suomen punaisen ristin Turun Ryhmäkodin ohjaajalle sekä yksintulleiden turvapaikanhakijoiden edustajalle. Haastatteluista noussutta tietoa olen hyödyntänyt kootessani työkirjan sivuja.
Työkirjan sivujen tehtäviä on testattu Perheryhmäkodin nuorten kanssa. Olen testausvaiheessa kiinnittänyt huomiota erityisesti selkokielisyyteen ja helppolukuisuuteen. Yksintulleet turvapaikanhakijat ovat monesti hyvin eri tasoisia kielen suhteen. Myös koulutustaustat vaihtelevat. Kotimaassaan nuori on voinut opiskella usean vuoden ja useita eri kieliä, kun taas toisilla nuorilla saattaa olla taustalla vain oman uskonnon opetusta. Koulutus nousikin yhdeksi tärkeäksi työkirjan teemaksi. Lisäksi työkirjasta löytyy tietoa harrastamisen mahdollisuuksista sekä ystävyys-, perhe- ja seurustelusuhteista. Harjoitteet on tehty melko arkipäiväisiin tilanteisiin, mutta esimerkeissä näkyy niitä asioita, joihin olen harjoittelussani törmännyt.
Kehittämistehtävänä oli selvittää, millä tavoin nuoret kokisivat itsensä tervetulleeksi suomalaiseen yhteiskuntaan, sekä mistä ja miten kotouttamista tukevia ihmissuhteita voi löytää. Sosiaalisten suhteiden tukemiselle tehty työkirja käsittää muun muassa harjoitteita siitä, mistä ja miten ystäviä voi löytää, mitä voi itse tehdä tullakseen osaksi suomalaista yhteiskuntaa, ja mitä tehdä, kun yksinäisyyden kokemukset valtaavat mielen. Harjoitteita voi tehdä niin yksin kuin ohjaajankin kanssa.
Tulosten kokoaminen tapahtui pääasiassa Turun ensi- ja turvakoti Ry:n Perheryhmäkodissa, jossa suoritin harjoittelua kymmenen viikon ajan keväällä 2017. Harjoittelun aikana havainnoin asiakasryhmää. Tämän lisäksi tein asiantuntijahaastattelun Perheryhmäkodin ohjaajalle, Suomen punaisen ristin Turun Ryhmäkodin ohjaajalle sekä yksintulleiden turvapaikanhakijoiden edustajalle. Haastatteluista noussutta tietoa olen hyödyntänyt kootessani työkirjan sivuja.
Työkirjan sivujen tehtäviä on testattu Perheryhmäkodin nuorten kanssa. Olen testausvaiheessa kiinnittänyt huomiota erityisesti selkokielisyyteen ja helppolukuisuuteen. Yksintulleet turvapaikanhakijat ovat monesti hyvin eri tasoisia kielen suhteen. Myös koulutustaustat vaihtelevat. Kotimaassaan nuori on voinut opiskella usean vuoden ja useita eri kieliä, kun taas toisilla nuorilla saattaa olla taustalla vain oman uskonnon opetusta. Koulutus nousikin yhdeksi tärkeäksi työkirjan teemaksi. Lisäksi työkirjasta löytyy tietoa harrastamisen mahdollisuuksista sekä ystävyys-, perhe- ja seurustelusuhteista. Harjoitteet on tehty melko arkipäiväisiin tilanteisiin, mutta esimerkeissä näkyy niitä asioita, joihin olen harjoittelussani törmännyt.