Ravintolan tuotesuunnittelun yhdistäminen markkinointiin ja myyntiin: Prosessikartta
Löfman, Anders (2017)
Löfman, Anders
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612509
Tiivistelmä
Ravintola-alan toimijat ovat Suomessa hyvin heterogeenisiä, alan suurimmat yritykset työllistävät useita tuhansia henkilöitä, ja on olemassa yrittäjävetoisia kahviloita ilman yhtäkään vakituista työntekijää palkkalistoilla. Suurilla ketjuilla saattaa olla järeät toimintasuunnitelmat, mutta päivittäistekemisen linkittäminen kokonaistoimintaan jää vajanaiseksi. Valtaosa pienemmistä ravintolayrityksistä tekee kehitystyötä hyvin iteratiivisesti vailla varsinaista toimintasuunnitelmaa. ”Poukkoileva” toiminta taas saattaa olla taloudellisesti kannattamatonta.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimintamalli, prosessikartta, ravintolassa tapahtuvan myyntityön yhdistämiseksi markkinointiin ja tuotesuunnitteluun sekä testata mallia käytännössä. Seurannassa arvioidaan sekä toimintamallin toimivuutta että käytäntöön viemistä. Tavoiteltava hyöty on lisätä myyntiä sitouttamalla henkilökunta ja parantamalla asiakaskokemusta. Tämä tapahtuu selkeyttämällä ja yhdistämällä yrityksen sisäistä ja ulkoista viestintää sekä tuotesuunnittelun prosessia.
Opinnäytetyö käsittelee palveluprosessin kehittämistä sekä strategisen markkinoinnin ja suosittelevan myynnin yhdistämistä prosessina. Työn teoriaosuus koostuu strategian suunnittelusta, palveluprosessin suunnittelusta sekä markkinoinnin ja myynnin käsitteistä ja henkilökunnan sitouttamisesta toimintaan. Työ on produktityyppinen. Tuloksia arvioitaessa käytetään apuna tuloslaskelmaa, päälliköiden arvioita toimintamallista sekä markkinoinnin mittareita.
Kun vertaa tuloksia asetettuihin tavoitteisiin, voi sanoa, että suurimmaksi osaksi toimintamalli palvelee tarkoitustaan. Menusuunnittelun prosessin selkeyttäminen ja aikatauluttaminen on paremmalla tasolla kuin vuonna 2015 tai aiemmin. Yrityksen sisäinen viestintä on säännöllisempää. Henkilöstö kokee osallisuutta, ja sisäinen vuorovaikutus osastojen välillä on lisääntynyt. Ulkoisen markkinoinnin tuominen säännölliseksi osaksi tekemistä on vakiinnuttanut liikevaihtotason jopa 15 % aiempaa korkeammaksi. Keskiostoksen nostaminen ja asiakastyytyväisyyden parantaminen ei onnistunut tämän seurantajakson aikana. Toisaalta kumpikaan osa-alue ei myöskään heikentynyt vaikka taloudellinen tulos parani merkittävästi.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimintamalli, prosessikartta, ravintolassa tapahtuvan myyntityön yhdistämiseksi markkinointiin ja tuotesuunnitteluun sekä testata mallia käytännössä. Seurannassa arvioidaan sekä toimintamallin toimivuutta että käytäntöön viemistä. Tavoiteltava hyöty on lisätä myyntiä sitouttamalla henkilökunta ja parantamalla asiakaskokemusta. Tämä tapahtuu selkeyttämällä ja yhdistämällä yrityksen sisäistä ja ulkoista viestintää sekä tuotesuunnittelun prosessia.
Opinnäytetyö käsittelee palveluprosessin kehittämistä sekä strategisen markkinoinnin ja suosittelevan myynnin yhdistämistä prosessina. Työn teoriaosuus koostuu strategian suunnittelusta, palveluprosessin suunnittelusta sekä markkinoinnin ja myynnin käsitteistä ja henkilökunnan sitouttamisesta toimintaan. Työ on produktityyppinen. Tuloksia arvioitaessa käytetään apuna tuloslaskelmaa, päälliköiden arvioita toimintamallista sekä markkinoinnin mittareita.
Kun vertaa tuloksia asetettuihin tavoitteisiin, voi sanoa, että suurimmaksi osaksi toimintamalli palvelee tarkoitustaan. Menusuunnittelun prosessin selkeyttäminen ja aikatauluttaminen on paremmalla tasolla kuin vuonna 2015 tai aiemmin. Yrityksen sisäinen viestintä on säännöllisempää. Henkilöstö kokee osallisuutta, ja sisäinen vuorovaikutus osastojen välillä on lisääntynyt. Ulkoisen markkinoinnin tuominen säännölliseksi osaksi tekemistä on vakiinnuttanut liikevaihtotason jopa 15 % aiempaa korkeammaksi. Keskiostoksen nostaminen ja asiakastyytyväisyyden parantaminen ei onnistunut tämän seurantajakson aikana. Toisaalta kumpikaan osa-alue ei myöskään heikentynyt vaikka taloudellinen tulos parani merkittävästi.