Pienyrityksen hinnoittelun ja kilpailukyvyn kehittäminen kohdeyrityksessä
Soinila, Jenni (2017)
Soinila, Jenni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512466
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi ripsienpidennyksiä tarjoava yritys. Yritys on toiminimi, ja se on perustettu vuonna 2016. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli löytää kohdeyrityksen tuotteille ja palvelulle oikea hinnoittelutapa ja hintataso Seinäjoen alueella. Tutkimus tehtiin kohdeyrityksen avuksi hahmottamaan tämänhetkinen hintataso markkinoilla ja sen avulla päivittämään hinnat kilpailukykyisiksi. Tutkimuksen tulokset kertovat, kannattaisiko yrityksen muuttaa hintoja vai onko hintataso sopiva.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yleisesti kustannuslaskentaa, joka on pohjana hinnoittelulle. Tämän lisäksi tarkastellaan eri hinnoittelumenetelmiä juuri tälle yritykselle sopivan hinnoittelumenetelmän löytämiseksi. Lisäksi kerrotaan eri kilpailutilanteista ja siitä, miten hinnoittelu vaikuttaa kilpailuun.
Opinnäytetyön empiirinen osuus muodostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimus toteutettiin kyselynä yrityksen asiakkaille. Kyselyn tavoitteena oli saada asiakkaiden mielipide yrityksen hinnoittelusta ja laadusta, sekä yleisestä hinta-laatutasosta kyseisellä alalla. Kyselyyn vastasi 15 yrityksen asiakasta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurille hinnan muutoksille ei ole tarvetta. Tällä hetkellä yrityksen hintataso on asiakkaiden mielestä sopiva ja laatu erinomaista. Markkinahintoihin verrattuna yrityksen hinnoissa olisi pientä nostamisen varaa, koska hinnat jäävät hieman alle markkinahintojen.
Tämän opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yleisesti kustannuslaskentaa, joka on pohjana hinnoittelulle. Tämän lisäksi tarkastellaan eri hinnoittelumenetelmiä juuri tälle yritykselle sopivan hinnoittelumenetelmän löytämiseksi. Lisäksi kerrotaan eri kilpailutilanteista ja siitä, miten hinnoittelu vaikuttaa kilpailuun.
Opinnäytetyön empiirinen osuus muodostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimus toteutettiin kyselynä yrityksen asiakkaille. Kyselyn tavoitteena oli saada asiakkaiden mielipide yrityksen hinnoittelusta ja laadusta, sekä yleisestä hinta-laatutasosta kyseisellä alalla. Kyselyyn vastasi 15 yrityksen asiakasta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurille hinnan muutoksille ei ole tarvetta. Tällä hetkellä yrityksen hintataso on asiakkaiden mielestä sopiva ja laatu erinomaista. Markkinahintoihin verrattuna yrityksen hinnoissa olisi pientä nostamisen varaa, koska hinnat jäävät hieman alle markkinahintojen.