Analyysi Marimekon strategioiden yhteensovittamisesta
Hassinen, Sarianne (2017)
Lataukset:
Hassinen, Sarianne
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212148
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdytään liiketoimintastrategian ja erityisesti kilpailustrategian yhtenäistämiseen toimitusketjun strategian kanssa. Tutkimuskohteeksi valittiin suomalainen muotitalo Marimekko, jonka liiketoimintaa, arvoja ja toimitusketjun operaatiota arvioitiin ja analysoitiin viitekehyksen teorian avulla. Tutkimusraportin tavoite oli selvittää; Mikä on Marimekon strateginen asema vallitsevassa kilpailuympäristössä, ja mikä toimitusketjun strategia sopisi parhaiten tukemaan Marimekon kilpailustrategiaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään strategisen toimitusketjun hallinnan teoriaa ja kirjallisuutta. Toimitusketjun tehokas toiminta vaikuttaa yrityksen kilpailukykyyn laajasti ja erityisen tärkeää on sen oikein kohdentaminen ja yhtenäistäminen liiketoimintastrategian kanssa. Viitekehys esittelee, miten strategisen aseman pystyy tunnistamaan ja mitä asioista toimitusketjun suunnittelussa pitää ottaa huomioon, jotta asiakaskysyntä saadaan parhaalla tavalla täytettyä. Strategian tehokas toteuttamien edellyttää sen tehokasta kommunikointia ja yhteisten tavoitteiden noudattamista läpi koko toimitusketjun. Myös globaalit trendit on otettava huomioon asiakassuhteiden hoidossa.
Tutkimus toteutettiin Marimekon yksittäistutkimuksena. Tutkimusmetodina käytettiin laadullista tutkimustyyliä. Aineistona käytettiin artikkeleita, uutisia ja muita tutkimuskohteeseen liittyviä dokumentteja.
Marimekolla on useita eri tuotelinjoja, joiden kysyntä poikkeaa toisistaan. Toimintaympäristön muutos on ajanut Marimekon tavoittelemaan laajaa kansainvälistä kasvua. Marimekon nykyinen toiminta on rohkeaa, mutta kansainvälisen kasvun tavoitteleminen sisältää paljon riskejä. Suunnittelu on Marimekon paras osaamisalue, eli organisaation ydintoiminto. Kilpailustrategian toteutuksessa on kuitenkin vielä paljon parannettavaa, sillä osa organisaation viimeaikaisista toimista vaikuttaa olevan ristiriidassa yrityksen arvomaailman ja ideologian kanssa.
Marimekko on brändin rakentaja, mikä tarkoittaa, että sen kannattaa vahvistaa kilpailuasemaansa keskittymällä suunnitteluun, korkeaan designiin ja toimitusketjun reagoivuuteen. Toimitusketjun strategian on oltava erilainen tasaisesti myyville klassikkotuotteille ja nopeasti vaihtuville trendituotteille. Perezin strategioista Marimekon kannattaa valita tehokas tai custom-configured toimitusketjun malli.
Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään strategisen toimitusketjun hallinnan teoriaa ja kirjallisuutta. Toimitusketjun tehokas toiminta vaikuttaa yrityksen kilpailukykyyn laajasti ja erityisen tärkeää on sen oikein kohdentaminen ja yhtenäistäminen liiketoimintastrategian kanssa. Viitekehys esittelee, miten strategisen aseman pystyy tunnistamaan ja mitä asioista toimitusketjun suunnittelussa pitää ottaa huomioon, jotta asiakaskysyntä saadaan parhaalla tavalla täytettyä. Strategian tehokas toteuttamien edellyttää sen tehokasta kommunikointia ja yhteisten tavoitteiden noudattamista läpi koko toimitusketjun. Myös globaalit trendit on otettava huomioon asiakassuhteiden hoidossa.
Tutkimus toteutettiin Marimekon yksittäistutkimuksena. Tutkimusmetodina käytettiin laadullista tutkimustyyliä. Aineistona käytettiin artikkeleita, uutisia ja muita tutkimuskohteeseen liittyviä dokumentteja.
Marimekolla on useita eri tuotelinjoja, joiden kysyntä poikkeaa toisistaan. Toimintaympäristön muutos on ajanut Marimekon tavoittelemaan laajaa kansainvälistä kasvua. Marimekon nykyinen toiminta on rohkeaa, mutta kansainvälisen kasvun tavoitteleminen sisältää paljon riskejä. Suunnittelu on Marimekon paras osaamisalue, eli organisaation ydintoiminto. Kilpailustrategian toteutuksessa on kuitenkin vielä paljon parannettavaa, sillä osa organisaation viimeaikaisista toimista vaikuttaa olevan ristiriidassa yrityksen arvomaailman ja ideologian kanssa.
Marimekko on brändin rakentaja, mikä tarkoittaa, että sen kannattaa vahvistaa kilpailuasemaansa keskittymällä suunnitteluun, korkeaan designiin ja toimitusketjun reagoivuuteen. Toimitusketjun strategian on oltava erilainen tasaisesti myyville klassikkotuotteille ja nopeasti vaihtuville trendituotteille. Perezin strategioista Marimekon kannattaa valita tehokas tai custom-configured toimitusketjun malli.