Visuaalinen ilme ja graafinen ohjeistus - Voimapuoti Tmi
Virta, Juha-Matti; Aalto, Mikael (2017)
Virta, Juha-Matti
Aalto, Mikael
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512470
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Voimapuoti Tmi:lle (jatkossa Voimapuoti) uusi visuaalinen ilme ja graafinen ohjeistus. Toinen tämän opinnäytetyön tekijöistä oli yhteydessä syksyllä 2016 Voimapuotiin. Yhdessä parinsa kanssa he alkoivat työstää Voimapuodille uutta visuaalista ilmettä ja graafista ohjeistoa. Toimeksiantajana Voimapuoti sopi hyvin molemmille opiskelijoille sillä he pystyivät yhdistämään yhteisen kiinnostuksen urheiluun ja hyvinvointiin sekä käyttämään jo koulussa opittuja taitojaan.
Yrityksen uudella visuaalisella ilmeellä ja graafisella ohjeistuksella oli Voimapuodille tarvetta, sillä sitä ei ollut uusittu yrityksen perustamisen jälkeen. Viestintämateriaalia ei juuri lainkaan löytynyt yritykseltä ja sen käyttö oli minimaalista.
Opinnäytetyön teoria osuudessa avataan mitä brändi on ja mitä se pitää sisällään, sekä mikä on visuaalisen ilmeen merkitys brändäyksessä. Tämän jälkeen pureudutaan yrityskuvan merkitykseen, tavoitteisiin ja sen rakentumiseen sekä miten ne liittyvät yrityksen identiteettiin. Logotyypin, typografian, värin ja sommittelun käyttö ja merkitys avataan graafiseen ohjeistukseen liittyvässä teoriakappaleessa ja viimeiseksi kerrotaan viestintämateriaalista ja kuinka tärkeää sen yhdenmukaisuus on.
Toimeksiantaja kappaleessa perehdytään tarkemmin Voimapuotiin, sen arvoihin, markkinointiin, visuaaliseen ilmeeseen ja kilpailijoihin.
Seuraavaksi käymme läpi suunnitteluprosessin ja menetelmät. Avaamme millä tavalla aihetta ruvettiin lähestymään ja mitä keinoja käytettiin työn edetessä sekä miten työt jaettiin.
Opinnäytetyön lopputuotteena toimii yritykselle suunniteltu visuaalinen ilme käsittäen logtyypin, typografian ja värit. Näihin nojautuen on suunniteltu yritykselle toimiva viestintämateriaali johon kuuluu ravinto- ja harjoitusohjelma, sähköpostin allekirjoitus, käyntikortti, asiakirja-, kirjekuori- ja laskupohja.
Viimeisenä liitteenä löytyy yritykselle suunnitellut uusi graafinen ohjeistus. Esitimme lopputuotoksen Voimapuodin perustajalle Harri Kokkoselle Toukokuussa 2017. Toimeksiantaja oli tyytyväinen tuotettuun graafiseen- ja viestintämateriaaliin.
Yrityksen uudella visuaalisella ilmeellä ja graafisella ohjeistuksella oli Voimapuodille tarvetta, sillä sitä ei ollut uusittu yrityksen perustamisen jälkeen. Viestintämateriaalia ei juuri lainkaan löytynyt yritykseltä ja sen käyttö oli minimaalista.
Opinnäytetyön teoria osuudessa avataan mitä brändi on ja mitä se pitää sisällään, sekä mikä on visuaalisen ilmeen merkitys brändäyksessä. Tämän jälkeen pureudutaan yrityskuvan merkitykseen, tavoitteisiin ja sen rakentumiseen sekä miten ne liittyvät yrityksen identiteettiin. Logotyypin, typografian, värin ja sommittelun käyttö ja merkitys avataan graafiseen ohjeistukseen liittyvässä teoriakappaleessa ja viimeiseksi kerrotaan viestintämateriaalista ja kuinka tärkeää sen yhdenmukaisuus on.
Toimeksiantaja kappaleessa perehdytään tarkemmin Voimapuotiin, sen arvoihin, markkinointiin, visuaaliseen ilmeeseen ja kilpailijoihin.
Seuraavaksi käymme läpi suunnitteluprosessin ja menetelmät. Avaamme millä tavalla aihetta ruvettiin lähestymään ja mitä keinoja käytettiin työn edetessä sekä miten työt jaettiin.
Opinnäytetyön lopputuotteena toimii yritykselle suunniteltu visuaalinen ilme käsittäen logtyypin, typografian ja värit. Näihin nojautuen on suunniteltu yritykselle toimiva viestintämateriaali johon kuuluu ravinto- ja harjoitusohjelma, sähköpostin allekirjoitus, käyntikortti, asiakirja-, kirjekuori- ja laskupohja.
Viimeisenä liitteenä löytyy yritykselle suunnitellut uusi graafinen ohjeistus. Esitimme lopputuotoksen Voimapuodin perustajalle Harri Kokkoselle Toukokuussa 2017. Toimeksiantaja oli tyytyväinen tuotettuun graafiseen- ja viestintämateriaaliin.