Minimum Viable Productin luominen startup-idealle : Lean Startup -metodi
Kukkonen, Eetu (2017)
Kukkonen, Eetu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212168
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda lyhyt selonteko Lean Startup -metodin lainalaisuuksista sekä perehtyä metodissa olennaiseen Minimum Viable Product - konseptiin. Tavoitteena oli luoda teorian pohjalta opinnäytetyön tekijän oman startup-idean tueksi rautalangat ensimmäiselle Minimum Viable Product -testaukselle.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka sisälsi teoreettisen viitekehyksen sekä toiminnallisen osan. Viitekehyksessä tutustuttiin näkökulmiin metodin ympärillä sekä testauspohjaiseen tuotekehitykseen kirjallisten sekä verkkolähteiden avulla. Teoriaa tuettiin teemahaastatteluiden sekä niissä ilmi käyneiden näkökulmien avulla. Toiminnallisessa osuudessa rakennettiin prosessi Minimum Viable Productin luomiselle testausvalmiiseen vaiheeseen.
Työn johtopäätöksissä sekä pohdinnoissa käsiteltiin Lean Startup -metodin tärkeyttä innovoinnissa niin suurissa vakiintuneissa organisaatioissa kuin startupeissa. Oppimisen asettaminen organisaation mittariksi on ensiarvoisen tärkeää. Uusien lanseerattavien tuotteiden sekä palveluiden kehittäminen tulee perustaa empiiriseen tutkimusdataan, joka osoittaa asiakkaiden todelliset tarpeet.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka sisälsi teoreettisen viitekehyksen sekä toiminnallisen osan. Viitekehyksessä tutustuttiin näkökulmiin metodin ympärillä sekä testauspohjaiseen tuotekehitykseen kirjallisten sekä verkkolähteiden avulla. Teoriaa tuettiin teemahaastatteluiden sekä niissä ilmi käyneiden näkökulmien avulla. Toiminnallisessa osuudessa rakennettiin prosessi Minimum Viable Productin luomiselle testausvalmiiseen vaiheeseen.
Työn johtopäätöksissä sekä pohdinnoissa käsiteltiin Lean Startup -metodin tärkeyttä innovoinnissa niin suurissa vakiintuneissa organisaatioissa kuin startupeissa. Oppimisen asettaminen organisaation mittariksi on ensiarvoisen tärkeää. Uusien lanseerattavien tuotteiden sekä palveluiden kehittäminen tulee perustaa empiiriseen tutkimusdataan, joka osoittaa asiakkaiden todelliset tarpeet.