Kasvatusohjaajan tehtävänkuvan laadinta
Isometsä-Ahoniemi, Kati (2017)
Isometsä-Ahoniemi, Kati
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212111
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä kasvatusohjaajan työnkuvaan ja koulun sosiaalityöhön. Opinnäytetyössä selvitettiin Kangasalan kunnassa toimivan kasvatusohjaajan työtä. Tavoitteena oli laatia kunnassamme toimivalle kasvatusohjaajalle tehtävänkuvaus. Pyrkimyksenä on tätä kautta selkeyttää hänen työnkuvaansa muille yhteistyötahoille ja tuoda esille ennaltaehkäisevän työn merkitystä koulujen hyvinvoinnin tukemisessa. Opinnäytetyössä käytetään termiä kasvatusohjaaja koulusosionomin sijaan, koska tämä nimike on Kangasalan kunnassa vahvistettu käyttöön. Opinnäytetyön teorian muodostavat syrjäytymisen käsite ja koulun sosiaalityö sekä siellä toimiva oppilashuolto toimijoineen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka kohdistuu Kangasalan kunnan kasvatusohjaajaan tehtävään. Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin havainnointia ja haastatteluja. Opinnäytetyössä käytettiin haastattelun kautta saatuja työntekijän suoria vastauksia hänen autenttisten ajatustensa esiin tuomiseksi. Tavoitteena oli havainnoinnin avulla käytännöntasolla selvittää keskeisiä tehtäviä ja haastattelun kautta syventää tehtävän tarkoitusta.
Kasvatusohjaajan perustehtävää ei ole Kangasalan kunnassa virallisesti määritelty. Tulosten valossa tärkeinä osa-alueina tehtävään nousi oppilaan varhainen tuki ja ohjaus sekä läsnäolo koulun arjessa. Tehtävän tarkoitus on ehkäistä lasten ja nuorten syrjäytymistä. Kasvatusohjaajan työn painopiste on toimiminen matalan kynnyksen aikuisena koulussa. Arkipäivän työssä tämä näkyy esimerkiksi jutteluna oppilaiden kanssa ja konkreettisena apuna koulunkäynnin pulmissa läksyparkin pitämisen muodossa.
Kasvatusohjaajan tehtävä mahdollistaa oppilaiden arkipäivän kohtaamisen ja haasteiden havaitsemisen ja niihin puuttumisen varhaisessa vaiheessa. Haastattelujen ja kokemuksen pohjalta voidaan sanoa, että koulun arjessa tarvitaan sosiaalityön lisäresursseja. Kasvatusohjaajalla on tärkeä tehtävä oppilaan opinpolun ja koulunkäynnin positiivisten kokemusten turvaamisessa. Sosiaalityöllä koulussa voidaan osaltaan vastata muuttuneisiin tilanteisiin ja haasteisiin joita lapset ja perheet nykypäivänä kohtaavat.
Kasvatusohjaajan työ on matalan kynnyksen työtä joka keskittyy ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen tukeen. Tulevaisuudessa voisi selvittää työn vaikuttavuutta ja miten kasvatusohjaajan työtä saataisiin useampaan Kangasalan kunnan kouluun.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka kohdistuu Kangasalan kunnan kasvatusohjaajaan tehtävään. Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin havainnointia ja haastatteluja. Opinnäytetyössä käytettiin haastattelun kautta saatuja työntekijän suoria vastauksia hänen autenttisten ajatustensa esiin tuomiseksi. Tavoitteena oli havainnoinnin avulla käytännöntasolla selvittää keskeisiä tehtäviä ja haastattelun kautta syventää tehtävän tarkoitusta.
Kasvatusohjaajan perustehtävää ei ole Kangasalan kunnassa virallisesti määritelty. Tulosten valossa tärkeinä osa-alueina tehtävään nousi oppilaan varhainen tuki ja ohjaus sekä läsnäolo koulun arjessa. Tehtävän tarkoitus on ehkäistä lasten ja nuorten syrjäytymistä. Kasvatusohjaajan työn painopiste on toimiminen matalan kynnyksen aikuisena koulussa. Arkipäivän työssä tämä näkyy esimerkiksi jutteluna oppilaiden kanssa ja konkreettisena apuna koulunkäynnin pulmissa läksyparkin pitämisen muodossa.
Kasvatusohjaajan tehtävä mahdollistaa oppilaiden arkipäivän kohtaamisen ja haasteiden havaitsemisen ja niihin puuttumisen varhaisessa vaiheessa. Haastattelujen ja kokemuksen pohjalta voidaan sanoa, että koulun arjessa tarvitaan sosiaalityön lisäresursseja. Kasvatusohjaajalla on tärkeä tehtävä oppilaan opinpolun ja koulunkäynnin positiivisten kokemusten turvaamisessa. Sosiaalityöllä koulussa voidaan osaltaan vastata muuttuneisiin tilanteisiin ja haasteisiin joita lapset ja perheet nykypäivänä kohtaavat.
Kasvatusohjaajan työ on matalan kynnyksen työtä joka keskittyy ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen tukeen. Tulevaisuudessa voisi selvittää työn vaikuttavuutta ja miten kasvatusohjaajan työtä saataisiin useampaan Kangasalan kunnan kouluun.