Sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittyminen Terveyspiste ILONA-oppimisympäristössä
Tarkkala, Aleksi (2017)
Tarkkala, Aleksi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212028
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvata, miten sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillinen osaaminen kehittyi heidän toimiessaan Terveyspiste ILONA-oppimisympäristössä hankeharjoittelussa syksyllä 2016. Opinnäytetyön tulosten avulla kyseistä oppimisympäristöä voidaan kehittää ammatillisen osaamisen kehittymisen näkökulmasta. Tutkimuskysymykset tässä opinnäytetyössä on: Miten sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillinen osaaminen kehittyi Terveyspiste ILONA:ssa? Minkälaisia olivat kokemukset Terveyspiste ILONA:sta?
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Tässä opinnäytetyössä aineisto kerättiin opiskelijoiden oppimispäiväkirjoista. Sairaanhoitajaopiskelijat täyttivät oppimispäiväkirjaa toimiessaan Terveyspiste ILONA:ssa hankeharjoittelussa. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin sairaanhoitajan ammatillista osaamista ja Terveyspiste ILONA:a oppimisympäristönä.
Sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillinen osaaminen kehittyi heidän toimiessaan Terveyspiste ILONA:ssa ohjaajina hankeharjoittelun aikana asiakkaille. Ohjausta pidettiin niin ryhmäohjauksena ennalta suunnitellun teeman pohjalta, että yksilöohjauksena asiakkaan tarpeiden mukaan. Tiedot ja taidot kehittyivät ohjauksen osalta suunnittelussa, toteutuksessa, kuin myös reflektoidessa toimintaa. Terveysneuvonnan osalta opiskelijat oppivat soveltamaan hankkimaansa tietoa käytäntöön ja opettamaan sen myös eteenpäin. Tämä tukee oppimista syvällisemmin, kun tieto prosessoituu myös pitempi aikaiseen muistiin. Opiskelijat saivat paljon hyödyllistä kokemusta asiakkaiden ohjauksesta, jota he voivat tulevaisuudessa työssään hyödyntää. Opiskelijat myös arvostivat saamaansa vastuuta ja sitä, että saivat antaa asiakkaillensa paljon hyödyllistä ohjausta ja iloa antavia kokemuksia. Terveyspiste ILONA oppimisympäristönä tukee ammatillista kehittymistä ja tarjoaa mielekkään mahdollisuuden opiskelijoille kartuttaa ammatillista osaamista.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Tässä opinnäytetyössä aineisto kerättiin opiskelijoiden oppimispäiväkirjoista. Sairaanhoitajaopiskelijat täyttivät oppimispäiväkirjaa toimiessaan Terveyspiste ILONA:ssa hankeharjoittelussa. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin sairaanhoitajan ammatillista osaamista ja Terveyspiste ILONA:a oppimisympäristönä.
Sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillinen osaaminen kehittyi heidän toimiessaan Terveyspiste ILONA:ssa ohjaajina hankeharjoittelun aikana asiakkaille. Ohjausta pidettiin niin ryhmäohjauksena ennalta suunnitellun teeman pohjalta, että yksilöohjauksena asiakkaan tarpeiden mukaan. Tiedot ja taidot kehittyivät ohjauksen osalta suunnittelussa, toteutuksessa, kuin myös reflektoidessa toimintaa. Terveysneuvonnan osalta opiskelijat oppivat soveltamaan hankkimaansa tietoa käytäntöön ja opettamaan sen myös eteenpäin. Tämä tukee oppimista syvällisemmin, kun tieto prosessoituu myös pitempi aikaiseen muistiin. Opiskelijat saivat paljon hyödyllistä kokemusta asiakkaiden ohjauksesta, jota he voivat tulevaisuudessa työssään hyödyntää. Opiskelijat myös arvostivat saamaansa vastuuta ja sitä, että saivat antaa asiakkaillensa paljon hyödyllistä ohjausta ja iloa antavia kokemuksia. Terveyspiste ILONA oppimisympäristönä tukee ammatillista kehittymistä ja tarjoaa mielekkään mahdollisuuden opiskelijoille kartuttaa ammatillista osaamista.