Tutkimustiedon oppiminen ja sen käyttö hoitotyössä : Tutkimusklubi interventiona hoitotyöntekijöiden näkökulmasta
Haapa-aho, Anna-Maria; Ylä-Jarkko, Anne (2010)
Haapa-aho, Anna-Maria
Ylä-Jarkko, Anne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297263
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli osa Metropolia Ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman ja yhdysvaltalaisen Finlandia University Nursing Programmen sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirien tutkijoiden yhteistyössä suunnittelemaa hanketta tutkimustiedon oppimisen ja hyödynnettävyyden lisäämiseksi. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, mitä hoitotyöntekijät ja esimiehet arvioivat oppineensa tutkimusklubiesitysten perusteella hoitotyön tutkimuksista ja miten hoitotyöntekijät ja esimiehet arvioivat esiteltyjen tutkimusten hyödynnettävyyttä hoitotyön kehittämisessä. Aineistonkeruumenetelmänä oli kysely, joka sisälsi 50 kysymystä. Kyselylomake muodostui kahdesta osa-alueesta: osallistujien oppimiskokemuksista esitellyistä aiheista ja oppimisen tärkeydestä oman työn kannalta sekä siitä, miten työympäristö pyrki hyödyntämään esiteltyjen tutkimusten tuottamaa tietoa ja tiedon tärkeyttä. Kahdella avoimella kysymyksellä kartoitettiin, mitä muuta hoitajat kokivat oppineensa sekä haluttiin selvittää, miten työyksikön koettiin hyödyntävän saamaansa tietoa. Kyselyyn vastasi 89 tutkimusklubeihin osallistunutta hoitajaa tai esimiestä. Vastausprosentiksi muodostui 47. Aineisto analysoitiin SPSS 15.0 for Windows -ohjelmalla.
Tulokset osoittivat, että hoitajat olivat oppineet tutkimusklubeihin osallistumalla ymmärtämään kohtalaisesti, mitä on näyttöön perustuva hoitotyö. Näyttöön perustuvan hoitotyön käsitteen ymmärtäminen toteutui oppimisosan tutkimustuloksista parhaiten. Tutkittavat ja kehitettävät asiat työyhteisössä pystyttiin tunnistamaan tutkimusklubeihin osallistumalla kohtalaisesti. Tutkimusklubeihin osallistumalla pystyttiin tekemään yhteistyötä yhteiseksi hyväksi vain vähän. Hoitajien mielipiteet vaihtelivat silloin, kun he joutuivat kyseenalaistamaan totuttuja toimintoja työyhteisössä. Suurin eroavaisuus esiintyi motivoitumisessa oman työn kehittämiseen..
Työyksikkö pystyi toteuttamaan tutkimustiedon soveltamista työyhteisössä vähän. Kokonaisuutena tarkastellen tutkimustulosten hyödyntäminen työyksikössä oli jäänyt vähäiseksi. Tutkimusten tulokset eivät tuoneet työyksikköön lisäresursseja juuri lainkaan eikä tutkimusten tuloksia osattu hyödyntää uuden toimintamallin tuottamiseen.
Kriittinen tutkimustulosten tarkastelu on oleellinen tekijä näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Tutkimusklubitoiminta voidaan nähdä käytännön työelämässä tutkimustietoisuuden edistäjänä ja kriittisen ajattelun kehittäjänä.
Tulokset osoittivat, että hoitajat olivat oppineet tutkimusklubeihin osallistumalla ymmärtämään kohtalaisesti, mitä on näyttöön perustuva hoitotyö. Näyttöön perustuvan hoitotyön käsitteen ymmärtäminen toteutui oppimisosan tutkimustuloksista parhaiten. Tutkittavat ja kehitettävät asiat työyhteisössä pystyttiin tunnistamaan tutkimusklubeihin osallistumalla kohtalaisesti. Tutkimusklubeihin osallistumalla pystyttiin tekemään yhteistyötä yhteiseksi hyväksi vain vähän. Hoitajien mielipiteet vaihtelivat silloin, kun he joutuivat kyseenalaistamaan totuttuja toimintoja työyhteisössä. Suurin eroavaisuus esiintyi motivoitumisessa oman työn kehittämiseen..
Työyksikkö pystyi toteuttamaan tutkimustiedon soveltamista työyhteisössä vähän. Kokonaisuutena tarkastellen tutkimustulosten hyödyntäminen työyksikössä oli jäänyt vähäiseksi. Tutkimusten tulokset eivät tuoneet työyksikköön lisäresursseja juuri lainkaan eikä tutkimusten tuloksia osattu hyödyntää uuden toimintamallin tuottamiseen.
Kriittinen tutkimustulosten tarkastelu on oleellinen tekijä näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Tutkimusklubitoiminta voidaan nähdä käytännön työelämässä tutkimustietoisuuden edistäjänä ja kriittisen ajattelun kehittäjänä.